چک‌لیست کاربردی برای تحلیل ادعاهای ناشی از تاخیر در پروژه‌‌های EPC

چک‌لیست کاربردی برای تحلیل ادعاهای ناشی از تاخیر در پروژه‌‌های EPC

بر اساس گزارشی که توسط KPMG در سال 2021 منتشر شده است، تنها 25درصد از پروژه‌های صنعت ساخت متشکل از پروژه‌های نفت‌و‌گاز، معدن و زیرساختی در بازه‌ی 10درصد از زمان اولیه تکمیل شده‌اند و هر چه ابعاد پروژه بزرگ‌تر شده است این تاخیر بیشتر بوده است. بر اساس مطالعه‌ای که McKinsey انجام داده 98درصد از مگاپروژه‌ها تاخیر و مازاد هزینه را تا سال 2013 تجربه کرده‌اند. تاخیر در این پروژه‌ها با میانگین 20 ماه رکورد بسیار نامناسبی را ثبت کرده است و باعث شده تاخیر در پروژه‌های صنعت ساخت به یک بحران تبدیل شود. بنابراین باید گفت متأسفانه تاخیر بخش جدایی‌ناپذیر پروژه‌های صنعت ساخت است.
اما مشکل تاخیر تنها افزایش هزینه نیست بلکه هر تاخیر در پروژه ممکن است با ادعای تاخیر همراه باشد که اگر به شکل مناسبی مدیریت نشود می‌تواند بر اهداف دیگر پروژه اثر منفی گذاشته و حتی باعث شکست پروژه شود. در نتیجه، تمام متخصصان مدیریت پروژه، از جمله فعالان حوزه برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و قرارداد باید به نحوه مدیریت تاخیرات مسلط باشند تا بتوانند با ارائه راهکارهای مناسب از بحرانی شدن تاخیر جلوگیری کنند. ما در مقالات زیادی در سایت به آموزش بسیاری از این موارد پرداختیم و علاوه بر اینکه درباره نحوه دسته‌بندی تاخیرات در قرارداد صحبت کردیم، چکلیست بسیار کاربردی را هم برای جلوگیری از تاخیرات و هم برای شناسایی و تحلیل اسناد ادعا ارائه کردیم. اگرچه مقالات متعدد دیگری نیز در سایت درباره تاخیر در پروژه‌های صنعت ساخت ارائه شده است، اما در این مقاله قصد داریم به ارائه‌ چکلیست کاربردی دیگری در ارتباط با تاخیرات در پروژه‌های EPC بپردازیم. در واقع:

در این مقاله قصد داریم چک‌لیستی مناسب را برای تحلیل ادعاهای مربوط به تاخیر ارائه دهیم. این چک‌لیست 29 موردی برای کارفرما و پیمانکار بسیار مفید است؛ زیرا کارفرما با آگاهی از موارد درج شده در چک‌لیست ادعاهای تاخیر پیمانکار را با جزئیات بهتر و بر اساس رویه استاندارد مورد بررسی قرار می‌دهد و از طرفی پیمانکار بااطلاع از این چک‌لیست می‌تواند ادعای تاخیر خود را به شکل محکمه‌پسند ارائه کند.


برای مشاهده کامل، اعضای غیرکانون باید محتوا را خریداری نمایند.

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸