بندهای مشکل‌ساز در قراردادهای ساخت

بندهای مشکل‌ساز در قراردادهای ساخت

بسیاری از اختلافات و ادعاهای حقوقی در پروژه‌های ساخت ریشه در ابهامات و تناقضات موجود در قراردادها دارد. حتی قبل از آغاز عملیات اجرایی، تفاسیر متفاوت از مفاد قرارداد می‌تواند منجر به اختلاف نظر شود. توزیع ناعادلانه ریسک‌ها نیز یکی دیگر از عوامل اصلی بروز اختلافات است. زمانی که یک طرف قرارداد بیش از طرف دیگر در معرض ریسک قرار گیرد، احتمال بروز ادعا افزایش می‌یابد.

در گذشته، برخی کارفرمایان تصور می‌کردند که قراردادهای سختگیرانه بهترین راه برای محافظت از منافع آن‌هاست. اما تجربه نشان داده است که چنین رویکردی نه تنها منجر به کاهش اختلافات نمی‌شود، بلکه می‌تواند مشکلات جدی‌تری را نیز ایجاد کند. قراردادهای سختگیرانه اغلب پیمانکاران با تجربه و مسئول را از پروژه دور کرده و به جای آن، پیمانکارانی را جذب می‌کنند که برای کسب هر نوع پروژه، حاضر به پذیرش هر ریسکی هستند. همچنین، زبان مبهم و بندهای معافیت بیش از حد در این نوع قراردادها، زمینه را برای سوء تفاهم و اختلاف فراهم می‌کند.

در مقالات قبلی، به بررسی برخی از بندهای حساس قراردادهای ساخت مانند " تفاوت در وضعیت فیزیکی کارگاه (Differing Site Condition)" و "بند دردسرساز قراردادهای ساخت: تعدیل" پرداختیم. در این مقاله، قصد داریم به طور ویژه به بندهای مربوط به "تغییرات" بپردازیم. 

تغییرات در طول اجرای پروژه امری اجتناب‌ناپذیر است، اما نحوه مدیریت این تغییرات می‌تواند تأثیر بسزایی بر موفقیت یا شکست پروژه داشته باشد.


برای مشاهده کامل، اعضای غیرکانون باید محتوا را خریداری نمایند.

نظرات
  • علی نوروزی

    23 ساعت پیش

    مقاله بسیار مفید، کاربردی و کاملی بود. با تشکر از خانم مهندس پهلوان زاده بابت انتخاب این موضوع و تدوین این مقاله

    پاسخ
  • پشتیبان

    10 ساعت پیش

    از اینکه نظر ارزشمند خود را با ما و دیگران به اشتراک گذاشتید، سپاسگزاریم. همواره موفق و پیروز باشید.

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸