معرفی استاندارد بین‌المللی هزینه پروژه‌های ساخت (ICMS)

معرفی استاندارد بین‌المللی هزینه پروژه‌های ساخت (ICMS)

استاندارد مدیریت هزینه‌ای که ویرایش سوم آن در سال 2021 برای صنعت ساخت منتشر شده تحولی را در بحث مدیریت هزینه‌های این صنعت رقم خواهد زد. این استاندارد سعی نموده تا بتواند زبان مشترکی را برای ارزیابی و گزارش هزینه در تمام سطوح مختلف پروژه‌های صنعت ساخت ایجاد کند و روش‌های متعدد ارزیابی و برآورد هزینه و گزارش هزینه را در یک قالب یکپارچه گرداند. این موضوع ازآن‌جهت اهمیت دارد که باید بتوان پروژه‌ها را در یک قالب مشترک با یکدیگر در سراسر جهان مقایسه نمود. اتفاقی که نه تنها برای کارفرمایان از اهمیت فراوانی برخوردار است، بلکه برای تامین‌کنندگان مالی و بانک‌ها نیز از حساسیت زیادی خواهد داشت. برای همین امر در سال 2015 چهل عضو حرفه‌ای از سراسر جهان‌گرد هم آمدند و نتیجه تلاش‌های آن‌ها انتشار اولین نسخه این استاندارد در سال 2017 میلادی بود. باید به این نکته توجه داشت که نسخه ابتدایی این استاندارد برای کل چرخه عمر پروژه ارائه نگردیده است و فازهای پس از ساخت در آن در نظر گرفته نشده‌اند، در صورتی که این موضوع در نسخه‌های بعدی توسعه یافته است. 

شکل 1. چارچوب کلی استاندارد ICMS از نظر مفهومی.

همانطور که گفته شد، هدف ICMS ارائه یکپارچگی جهانی در طبقه‌بندی، تعریف، اندازه‌گیری، تجزیه‌وتحلیل و ارائه کل هزینه‌های ساخت‌ در یک پروژه، منطقه‌ای، ایالتی، ملی یا بین‌المللی است. برخی از مزیت های استاندارد ICMS عبارتند از:
الف - معیاری شفاف برای هزینه های صنعت ساخت؛
ب - شناسایی دلایل تفاوت هزینه ها در بین پروژه های مختلف؛
پ - اطمینان از داده ها به جهت استفاده در تامین مالی، سرمایه گذاری، تصمیم گیری در پروژه های صنعت ساخت.

- جهت مطالعه بیشتر، ویرایش سوم این استاندارد که در سال 2021 منتشر شده، جهت دانلود قرار داده شده است.


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش‌های مؤسسه ACEMI

در نقشه راه جامع مؤسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، دوره‌ای در سطح مهارت‌های سخت با عنوان "مدیریت یکپارچه مالی، حسابداری و هزینه در پروژه و سازمان‌های پروژه محور" ارائه شده است که نه‌تنها ساختار مدیریت مالی و حسابداری پروژه را به‌صورت کامل و اجرایی آموزش می‌دهد، بلکه یکپارچگی این ساختار را با ساختارهای برآورد هزینه، کنترل و مدیریت هزینه و شبکه جریان نقدینگی، بحث‌های مدیریت اسناد و مدارک، آنالیز تأخیرات، مدیریت ادعا و مبانی حقوقی و قراردادی به‌صورت کامل آموزش داده می‌شود. مبانی هزینه‌ای دوره‌ای در سطح فرایندی نیز دارند که در سطح مهارت‌های سخت - ارشد و استراتژی به‌عنوان دوره مدیریت هزینه در طول چرخه حیات پروژه ارائه شده است. همچنین به جهت آشنایی با سایر دوره‌ها و تاریخ برگزاری آن‌ها می‌توانید به بخش تقویم آموزشی مؤسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.

دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
  • حسین موسوی دوست

    1 ماه پیش

    استاندارد ICMS از سال 2017 منتشر شد، چند مرتبه در مورد از در مقالات مختلف ارجاعاتی دیدم ولی خب هیچ وقت فرصت نشد خود این سند رو مطالعه کنم، خیلی کامل پروژه های صنعت ساخت رو بر حسب هزینه و در یک قالب مشترک این فرمول رو بهتون آموزش میده پروژه خودتو ارزیابی هزینه کنید و همچنین مفاهیم مقایسه پروژه های صنعت ساخت بر حسب گزارشات هزینه رو نمایش میده. این استاندارد ابزار جذاب و مطمئنی برای کارفرمایان هست بنظر من چون اگر از این استاندارد در پروژه استفاده شود شفافیت و نظم گزارشات مالی و هزینه چندین برابر افزایش پیدا می کنند. ممنون از دکتر علوی پور عزیز از در اختیار قرار دادن لینک این استاندارد ارزشمند. موفق و پیروز باشید

    پاسخ
  • پشتیبان

    1 ماه پیش

    ممنون از شما که با این دقت نظر خودتان را اعلام میکنید. امیدواریم همیشه همینقدر پر انرژی باشید.

    پاسخ
  • امید بازماندگان قشمی

    2 ماه پیش

    سلام و عرض ادب خدمت دکتر علوی پور عزیز بسیار سپاسگزارم از مقاله ارزشمندتون، مطالبی بسیار مفید و جامعی که در اختیارمون گذاشتید.

    پاسخ
  • پشتیبان

    2 ماه پیش

     این حس رضایت شما برای ما بسیار ارزشمند است و از اینکه نظرتان را با ما در میان گذاشتید بسیار خرسندیم.

    پاسخ
  • سیاوش عزیزپور

    1 سال پیش

    ممنونم جناب دکتر بابت معرفی استانداردهای روز صنعت ساخت و شفاف سازی کاربرد این استانداردها

    پاسخ
  • پشتیبان

    1 سال پیش

    سپاس از شما. براتون آرزوی موفقیت میکنیم!

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸