استفاده از بلاک چین (Blockchain) برای مدیریت مالی پروژه های صنعت ساخت

استفاده از بلاک چین (Blockchain) برای مدیریت مالی پروژه های صنعت ساخت

مدتی است که استفاده از فناوری ارزهای دیجیتالی رونق زیادی پیدا کرده اند و سرمایه گذاری کلانی نیز بر روی آنها انجام میشود. یکی از این موارد، بلاک چین (BlockChain) است. فناوری که اجازه میدهد که به صورت مستقل و بدون نیاز به یک عامل مرکزی، اقدام به تبادل ارزش نماییم. اگرچه این فناوری که درباره آن بیشتر صحبت خواهیم نمود هم اکنون یکی از گزینه های اصلی صنعت درمان و سلامت (Healthcare Industry) برای دسترسی و ایجاد اطلاعات درمانی و سلامت است، اما از لحاظ طبیعی خصوصیاتی دارد که میتواند به عنوان شریک در پروژه ها، مخصوصا پروژه های صنعت ساخت بکار گرفته شده و عملا باعث انقلابی در حوزه تکنولوژیک گردد.

  

شکل 1. بلاک چین

بلاک چین (BlockChain) یک دفتر کل دیجیتالی (Digital Ledger) است که اطلاعات تراکنش انجام شده بین ذینفعان را به ترتیب زمانی ذخیره مینماید. هر تراکنش به صورت یک بلوک بوده که تراکنشهای جدید به صورت بلوک به بلوکهای دیگر که هر کدام مجموعه ای از تراکنشها را در خود نگه میدارند، وصل میشوند تا یک زنجیره ای از بلوکها را تشکیل دهند. این فناوری که اولین بار به صورت بیت کوین (Bitcoin) معرفی شد، دارای امنیت بالایی است، زیرا اولا بلوکها به صورت رمزنگاری شده به بلوکهای دیگر وصل میشوند و دوما اگر تغییراتی در بلوک اصلی اتفاق بیفتد، تمامی بلوکهای دیگر در آن زنجیره نیاز به بازرسی پیدا میکنند. برای استفاده از این فناوری، مردم از کیف پولهایی استفاده خواهند کرد که به صورت حساب مالی بوده و پول میتواند از یک کیف پول به کیف پولی دیگر جابجا شده، که هر جابجایی یک بلوک جدید اضافه خواهد نمود. 

1. جایگاه بلاک چین در صنعت ساخت

در مقاله ای که توسط Rachel Novotny در سال 2018 میلادی، منتشر شده، به جایگاه بلاک چین در صنعت ساخت پرداخته گردیده است [(1)]. بلاک چین، به علت حذف واسطه ها در بخش گردش کار و پرداخت قرارداد، باعث جلوگیری از هدر رفت منابعی زمانی و مالی میگردد. این تکنولوژی میتواند امر تحویل و پرداخت را نیز تسهیل نموده و باعث کاهش اختلافات گردد. همچنین، این تکنولوژی میتواند کمک بزرگی به ثبت دقیق داده ها نماید. اگر بخواهیم به صورت ساده درباره این موضوع صحبت کنیم، لازم است اشاره نماییم که در فناوری بلاک چین، کارفرما یک کیف پول پروژه خواهد داشت که تمامی پول پروژه داخل این کیف پول و برای پرداخت به هر فردی که در پروژه مشغول به فعالیت است، استفاده میگردد. پرداختها میتوانند مرحله به مرحله تعریف شوند و هر زمان که یک مرحله به اتمام رسید و محصول نهایی بازرسی و تایید شد، پرداختها به صورت اتومات به فرد یا سازمان مورد نظر انتقال یابد. به جهت این مدلسازی و ایجاد یکپارچگی و کارایی لازم بلاک چین با پروژه های صنعت ساخت، چهار مرحله تعریف شده است. این چهار مرحله عبارتند از:
الف- مدلسازی پروژه
ب- هوشمندسازی قرارداد
پ- بازرسی
ت- تحویل

- جهت مطالعه بیشتر، فایلی جهت دانلود قرار داده شده است.


جایگاه این مبانی در آموزش های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، در سطح مهارت های سخت (کارشناسی اجرایی و ارشد - استراتژی) و در سطح مهارت های نرم دوره های جامعی دیده شده است. همچنین به جهت آشنایی با دوره ها و تاریخ برگزاری آن ها می توانید به بخش تقویم آموزشی موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید. 

[1] Rachel Novotny. 2018. Blockchain and the Construction Industry.
دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸