مقایسه توانایی های زنان و مردان در مدیریت پروژه

مقایسه توانایی های زنان و مردان در مدیریت پروژه

سالهاست که در کشورمان با حضور زنان در عرصه های مختلف، از جمله سمت های مدیریتی مواجه هستیم. موضوعی که موافقان و مخالفان زیادی در کشورمان داشته و یکی از موارد مورد مناقشه، حتی در بدنه تحصیلکرده جامعه است. اما اغلب نظرات بیان شده را میتوان نگاهی شخصی و مبتنی بر تحلیلهای فردی دانست. به جهت بررسی دقیق تر موضوع، نیاز به تعریف موضوعات تحقیقاتی داشته تا بتوانیم به صورت علمی به این موضوع بنگریم. از اینرو و با توجه به گستردگی موضوع، در این مقاله قصد داریم به بررسی نتایج مطالعه انجام شده توسط آقای Arditi و همکاران که در سال 2010 در رابطه با صلاحیت توانایی مدیران مرد و زن در پروژه های صنعت ساخت منتشر شده است، بپردازیم ([1]).

1. اطلاعات اولیه و جزئیات این مطالعه

در این مطالعه، به این موضوع اشاره شده است که سهم زنان در مدیریت پروژه های صنعت ساخت ناچیز بوده و بر اساس نتایج بدست آمده، زنان تنها 9.6 درصد از نیروی کار صنعت ساخت را تشکیل می دهند. این در حالی است که نسبت حضور زنان در فعالیت های کاری در کل صنایع، چیزی حدود 46 درصد است. اگرچه این حضور کمرنگ زنان در صنعت ساخت میتواند دلایل زیادی داشته باشد، اما سوال اصلی در این مطالعه آن است که آیا این حضور کمرنگ به علت عدم توانایی زنان برای مدیریت پروژه است، یا دلایل دیگری دارد؟

سوال فوق باعث گردید تا در این مطالعه، توانایی و صلاحیت مدیران پروژه خانم، توسط تست ارزیابی صلاحیت، بررسی گردیده و نتایج بدست آمده با صلاحیت و تواناییهای مدیران پروژه مرد مقایسه گردد. نتایج این مطالعه که الزامات یک مطالعه بی طرفانه را رعایت کرده و افراد در سمتهای مدیریت پروژه را انتخاب نموده است، به این موضوع اشاره میکند که رفتارها و توانایی مدیران پروژه زن، نه تنها تفاوت چندانی با مردان ندارد، بلکه زنان در مواردی همچون میزان حساسیت، تمرکز بر مشتریان و اقتدار و حضور بیشتر و به موقع، از مردان پیشتر هستند.

همچنین، در این مطالعه و به جهت بررسی تفاوت های بین مدیران پروژه زن و مرد، پرسشنامه ای تدوین گردید که از طریق ایمیل به 1400 نفر مدیر پروژه مرد و زن که در شرکت های صنعت ساخت در ایالات متحده آمریکا مشغول به فعالیت بودند، ارسال شد. البته باید اشاره نمود که به دلیل طولانی بودن سوالات پرسشنامه، تنها 63 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند که از این تعداد 32 نفر مرد و 31 نفر زن بودند. تمامی این افراد نقش مدیر پروژه را در شرکت خود ایفا میکردند.

2. نتایج این مطالعه

بعضی از مواردی که در این مطالعه به عنوان توانایی و صلاحیتها مورد بررسی قرار گرفته است، در ادامه درج شده است. مواردی که در جدول شماره (1) نیز نتایج تحلیلی آن ارائه گردیده است.
- پیش قدمی برای حل مشکلات
- قدرت ریسک پذیری
- نوآوری، انعطاف پذیری
- قدرت تحلیل
- قدرت تصمیم گیری
- برنامه ریزی
- تمرکز بر کیفیت
- قدرت ارتباط شفاهی
- حساسیت
- ارتباطات
- کار تیمی
- دستاوردها
- تمرکز بر مشتریان
- اطلاعات کسب و کار
- تمایل برای یادگیری
- اقتدار و حضور به موقع
- قدرت ایجاد انگیزه برای دیگران
- توسعه مهارتهای افراد و مقاومت در مشکلات

  

جدول 1. نتایج پرسشنامه برای بررسی شایستگی های مرد و زن در مدیریت پروژه های صنعت ساخت

نکته قابل توجه این است که، اگرچه تفاوت قابل توجهی بین زنان و مردان در این مهارت ها دیده نشد، اما در 17 مورد از 20 مورد بیان شده، زنان از مردان پیشتر بودند. در سه مورد میزان حساسیت، تمرکز بر مشتریان و اقتدار و حضور بیشتر و به موقع نیز، زنان اختلاف قابل توجهتری نسبت به سایر موارد نسبت به مردان دارند.

3. نتیجه گیری

در نهایت و با توجه به نتایج بدست آمده از پرسشنامه، میتوان نتیجه گرفت که:
- هر دو جنسیت مرد و زن از میزان یکسانی به جهت ریسک پذیری برخوردارند.
- هر دو جنسیت اگر سابقه مدیریتی داشته باشند، در تصمیم گیری های آن ها تفاوتی وجود نخواهد داشت.
- به جهت مشارکت دادن سایر اعضای تیم، زنان تواناییهای بالاتری به واسطه خصوصیات اخلاقی خود دارند.
- زنان اطلاعات بیشتری در ارتباط با کسب و کارهای صنعت ساخت نسبت به مردان داشتند.
هر چند این مطالعه در کشور آمریکا انجام شده است، اما انجام مطالعات مشابه در کشورمان میتواند نتایج جالبی را آشکار نماید. موضوعی که نیاز به توجه متفاوتی در کشورمان داشته و حضور زنان در مدیریت پروژه ها میتواند کمک بزرگی به رشد این عرصه بنماید.

- به جهت مطالعه بیشتر، فایلی جهت دانلود قرار داده شده است.


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، در سطح مهارت های سخت (کارشناسی-اجرایی و ارشد-استراتژی) و مهارت های نرم دوره هایی جامع و کاربردی برای مدیران پروژه در صنعت ساخت دیده شده است که تمامی مباحث ارائه شده قابلیت پیاده سازی را دارند. به جهت آشنایی با نحوه برگزاری و زمان برگزاری این دوره ها می توانید به تقویم آموزشی موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.

[1]  Arditi, D. Balci, G. 2010. Managerial Competencies of Female and Male Construction Managers. JOURNAL OF CONSTRUCTION ENGINEERING AND MANAGEMENT  
دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
  • سیاوش عزیزپور

    2 سال پیش

    ممنونم از جناب دکتر و تیم خوب موسسه بابت مقاله هایی که دید و ذهنیت جدید در مدیریت ساخت کشور ایجاد می کنند.

    پاسخ
  • پشتیبان

    2 سال پیش

    سپاس از حسن نظر شما از اینکه همراه ما هستید واقعا خرسندیم. موفق و سلامت باشید.

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸