انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA)

انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA)

انجمن مدیریت ساخت آمریکا (Construction Management Association of America) یا CMAA، در ۱۹۸۲ تاسیس شد تا استانداردهایی مخصوص صنعت ساخت تدوین کند و به‌این‌ترتیب در حرفهٔ مدیریت ساخت و چگونگی به‌کارگیری از مدیران ساخت باصلاحیت بهبود ایجاد نماید. (وبسایت انجمن)
تاکید این انجمن بر این است که به جهت مدیریت مناسب پروژه‌های این صنعت، علاوه بر دانش عمومی مدیریت پروژه، نیاز شدیدی به گسترهٔ‌ دانش و مهارتیِ مخصوصی در زمینهٔ مدیریت ساخت نیز وجود دارد. برای پرکردن این خلاء دانشی، مجموعهٔ مفصلی از کتاب‌ها، راهنماها و قواعد استاندارد برای هر حوزه را منتشر می‌کند. تدوین فرم‌های قراردادیِ مخصوص سمت مدیر ساخت، تدوین دوره‌های آموزشی و ارائه مدرک تخصصی مدیریت ساخت، عرضهٔ ژورنال‌های تخصصی و برگزاری کنفرانس‌ها نیز از دیگر خدمات اصلی این موسسه هستند.

1. حوزه‌های دانش و راهنماهای CMAA

یکی از راهنماهای مهم انجمن، کتاب «قواعد استاندارد مدیریت ساخت» (Construction Management Standard of Practice) است که در آن علاوه بر تشریح جایگاه مدیر ساخت، به‌تفصیل به دسته‌بندی حوزه‌های دانشی و اهمیت مهارت‌های نرم پرداخته شده است. نخستین ویرایش این کتاب در اواسط دهه ۸۰ میلادی منتشر شد و مرتباً به‌روز شده است. طبق جدیدترین نسخه (سال 2021) استاندارد مدیریت ساخت، ده حوزه را برای صورت‌بندی دانش و مهارت‌های مخصوص مدیریت ساخت پیشنهاد کرده است:
- مدیریت پروژه
- مدیریت هزینه
مدیریت زمان
- مدیریت کیفیت
مدیریت قرارداد
- مدیریت ایمنی
- مدیریت طرح و برنامه
- پایداری
- مدیریت ریسک
- مدل‌سازی اطلاعات ساختمان 
تا کنون برای اکثر این حوزه‌های دانشی، راهنما و دوره‌های آموزشی مختلفی تدوین شده است که چند نمونه از آن را در شکل 1 مشاهده می‌کنید:
شکل 1. برخی از راهنماهای ارائه شده از سوی انجمن مدیریت ساخت آمریکا.

2. مدارک حرفه‌ای CMAA

دو مدرک حرفه‌ای از سوی CMAA اعطا می‌گردد:

۱- مدیر ساخت تحت تعلیم (Construction-Manager-in-Training) یا CMIT

این مدرک ویژهٔ افرادی است که قصد ورود حرفه‌ای به عرصه مدیریت ساخت را داشته و آماده طی‌کردن مراحل مختلف تا رسیدن به سطح حرفه‌ای مدیریت ساخت هستند. محتوای آن در چهار سطح آموزشی و به‌ شکلی تجمعی تدوین شده است. شرایط و مهارت‌های مدنظر هر سطح را در این پیوند می‌توانید ببینید.
افراد پس از تایید صلاحیت ورود به هر سطح، گذراندن دوره‌های آموزشی مهارت‌های سخت و نرم، موفقیت در آزمون و کسب تجربهٔ مدنظر، به دریافت گواهی آن سطح نایل می‌شوند. دریافت هر یک از سطوح بالاتر، نشان‌دهندهٔ رشد مهارت و تجربهٔ فرد در حوزهٔ مدیریت ساخت است. البته باید اشاره نمود که درگذشته سطوح CM Level به جای CMIT ارائه شده بود که انجمن مدیریت ساخت آمریکا آن را به سطوح فعلی CMIT تغییر داد.

۲- مدیر ساخت تاییدشده (Certified Construction Manager) یا CCM

بالاترین ردهٔ مدرک CMAA است و نشانگر درجهٔ بالاتری از آموزش رسمی، تجربه عملی و درک گستره‌های دانشی CMAA است.
داشتن سابقهٔ ۴۸ ماه سرپرستیِ بی‌وقفه یک تیم (responsible-in-charge)، حداقل مدرک تحصیلی دانشگاهی در زمینه‌های مهندسی و معماری یا گواهی گذراندن دوره‌های برخی موسسات و ارائهٔ توصیه‌نامه پیش‌نیاز ورود به دوره‌های آن است. متقاضیان پس از گذراندن موفق آزمونی بر مبنای قواعد استاندارد CMAA و تجربیات برتر CII، به دریافت این مدرک نایل می‌گردند. برای اطلاعات بیشتر به این پیوند مراجعه نمایید.


نقشهٔ راه آموزشی موسسه ACEMI

موسسهٔ ACEMI، به‌عنوان نخستین موسسهٔ تخصصی مدیریت ساخت در ایران، تلاش کرده است تا با شناسایی معضلات آموزش‌های رایج و الگوبرداری از ساختار آموزشی انجمن CMAA، برای نخستین‌بار در کشور نقشهٔ راهی برای آموزش مدیریت ساخت در ایران تدوین کند.
این نقشه راه در حال حاضر شامل ۵ سطح است که در ۱۱ حوزهٔ مهارت‌های سخت برای دو ردهٔ کارشناسی و ارشد، به‌ همراه آموزش مهارت‌های نرم برای توسعهٔ مهارت‌های ارتباطی و دوره‌های مخصوص منتورینگ و مشاوران تدوین شده است. برای مشاهده جزئیات بیشتر به صفحهٔ راهنمای آموزش مراجعه فرمایید.


نظرات
  • علی اصغر خسروی لرگانی

    4 ماه پیش

    با انتشار این دست از مقالات و در دسترس گذاشتنِ لینک های مفید سایتِ انجمن ها ، کمک ارزنده ای به دانش پژوهان این حوزه میکنید. سپاس...

    پاسخ
  • پشتیبان

    4 ماه پیش

    همراهی شما در این مسیر، باعث افتخار ماست!

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸