موسسه صنعت ساخت CII

موسسه صنعت ساخت CII

یکی از مراجع ارزشمند در تدوین دوره‌های موسسهٔ ACEMI، ابزارها و تجریبات برتر موسسهٔ صنعت ساخت (CII یا Construction Industry Institute) است. در این نوشته CII را به اختصار معرفی می‌کنیم.

1. تاریخچه‌ی شکل‌گیری

در اوایل دههٔ ۸۰ میلادی، انجمن میزگرد تجارت (Business Roundtable) بررسی پنج‌سالهٔ خود در زمینهٔ مسایل صنعت ساخت را با عنوان «اثربخشی هزینه‌ها در صنعت ساخت»(Construction Industry Cost Effectiveness, CICE)  به پایان برد. یکی از توصیه‌های اصلی این تحقیق، ایجاد سازمانی بود تا نقش رهبری را در پژوهش‌های صنعت ساخت ایفا کند.

در نتیجه، در اکتبر ۱۹۸۳، موسسه‌ی صنعت ساخت (CII) در دانشگاه آستین ایالت تگزاس تاسیس شد تا حلقهٔ اتصالی باشد بین صنعت و دانشگاه و به این ترتیب مشارکت سه‌جانبه‌ای بین سازمان‌های کارفرمایی، پیمانکاری و دانشگاهیان شکل گرفت. ترکیب نتایج پژوهش‌های جامعهٔ دانشگاهی، به‌عنوان نهادی بی‌طرف، با تجربیات اجرایی و نظرات کارفرمایان و پیمانکاران، این نهاد را قادر ساخته تا زیر نظر هیئت مشاوران خود، تحقیقات بسیار ارزنده‌ای را در ردهٔ جهانی انجام دهد.  (وبسایت CII)

2. وجه تمایز CII چیست؟

هدف از این تلاش‌ها این است که با راهکارهایی خلاقانه و علمی بتواند خروجی‌های صنعت ساخت را به‌طرزی ملموس بهبود دهد. همکاری بین ده‌ها سازمان عضو، گردآوری و ثبت دانش مراحل مختلف چرخهٔ حیات پروژه، منجر به ارائهٔ تجربیات برتر (Best Practice) ارزشمندی شده است؛ تا کنون ۱۷ مورد از این مجموعه منتشر شده‌اند و در آینده به معرفی این تجربیات برتر خواهیم پرداخت.

یکی از چشمگیرترین جنبه‌های کار CII و تفاوت آن با موسسات دیگر، تحقیقات متعددی است که برای ارزیابی متدها و رویه‌های پیشنهادی خودش انجام داده است که برخی از تاثیرات را در این پیوند می‌توانید ببینید.

3. خدمات CII

حاصل چندین دهه تحقیق و تجربه‌ی موسسه در بخشی با نام پایگاه دانش (Knowledge Base) عرضه می‌شود که شامل درس‌آموخته‌ها، تجربیات برتر، جدیدترین دستاوردها و بسیاری مطالب دیگر در مورد صنعت ساخت است. در این پایگاه داده، مطالب طبق دسته‌بندی‌های مختلفی مانند فازهای پروژه و حوزه‌های دانش گردآوری شده‌اند تا دانش و ابزارهای مورد نیاز را در کل چرخهٔ حیات پروژه‌ها و سازمان‌های صنعت ساخت عرضه کنند.
یکی از اهداف اصلی این ابزارها، بهبود پیش‌بینی‌پذیری (Predictability) خروجی پروژه‌ها است؛ یعنی اینکه بتوانیم با بهبود توان برنامه‌ریزی، سنجش و پایش در طی پروژه، با قطعیت بیشتری به خروجی مدنظرمان برسیم.

در نوشته‌های آتی به برخی از ابزارها و آموزه‌های CII خواهیم پرداخت. یکی از این ابزارها، شاخصی است به نام PDRI یا شاخص رتبه‌بندی تعریف پروژه که برای اندازه‌گیری و نظارت بر پیشرفت پروژه به کار می‌رود و موضوع نوشتهٔ بعدی است.


جایگاه موسسه CII در نقشه راه آموزشی موسسه ACEMI

موسسه ACEMI، به عنوان نخستین موسسه تخصصی مدیریت ساخت در ایران، تلاش کرده است تا با اقتباس از منابع موسسه صنعت ساخت CII، بخصوص استفاده از بهترین استانداردهای اجرایی (Best Practices)، اقدام به ارائه دوره‌های سطح مشاوران بنماید. برای مشاهده جزئیات بیشتر، به صفحه راهنمای آموزش مراجعه نمایید.

فایل آپلود شده، بروشور معرفی بخش‌های مختلف پایگاه دانش CII است.

دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
  • علی اصغر خسروی لرگانی

    5 ماه پیش

    این دست از مقالات و آشنايي آن با مؤسسات مدیریت ساخت و پروژه ، کمک ارزنده ای است به دانش پژوهان این حوزه.سپاس

    پاسخ
  • پشتیبان

    5 ماه پیش

    با آرزوی موفقیت برای شما

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸