آشنایی با نرم افزار Navisworks برای مدلسازی 4D و 5D در BIM

آشنایی با نرم افزار Navisworks برای مدلسازی 4D و 5D در BIM

این نرم افزار که در ابتدا توسط یک شرکت انگلیسی تولید شد، امتیاز آن در سال 2007 امتیاز آن توسط شرکت AUTODESK خریداری گردید و از آن سال به بعد به عنوان نرم افزار Autodesk Navisworks پشتیبانی و عرضه شده است. این نرم افزار به طور کلی در صنعت ساخت و برای اجرای بسته های طراحی سه بعدی (3D) از جمله AutoCAD و Autodesk Revit و MicroStation بکار گرفته میشود. در واقع Navisworks به کاربران اجازه میدهد تا مدلهای سه بعدی (3D) را باز و ترکیب نموده و در اطراف این مدلها در لحظه حرکت کرده و مدل را با استفاده از مجموعه ای از ابزار مختلف، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. البته، از برخی نسخه های نرم افزار Navisworks  میتوان برای ایجاد مدل های 4D و 5D در پروژه های ساخت نیز استفاده نمود. هر چند باید اشاره نمود که برای این یکپارچه سازی، به مبانی فراتر از مدلسازی نیاز بوده و باید از ابعاد مختلف مدیریت پروژه ای نیز مطلع بود. 

اما کارایی این نرم افزار دقیقا در کجاست؟ در میان فعالان پروژه های صنعت ساخت که در راستای استفاده از BIM در پروژه های ساخت فعالیت میکنند و برای ایجاد ساختار مدیریت کارآمد، از نرم افزار REVIT در طراحی های خود استفاده می کنند، نیاز شدید به ابزار مدیریتی برای این ساختار احساس می شود. به همین دلیل است که Autodesk که پلتفرم بسیار محبوب در ایران و بسیاری از کشورهاست، اقدام به ارائه این نرم افزار کارآمد، جهت مدیریت پروژه ها نموده است. نرم افزاری که در سه نسخه به نام های Manage و Simulate و Freedom ارائه شده است. در ادامه سعی شده است مروری کوتاه بر روی این نسخه ها داشته باشیم. 

1. نسخه Navisworks Manage

این نسخه، یک شاخه کاملی از  Navisworks است که برای مرور و ارزیابی راه حلهای پروژه بسیار جامع میباشد. این نسخه با حمایت و هماهنگی که برای ارتباطات و تحلیلها بوجود می آورد، ارتباط بین طراحی و ساخت را تسهیل نموده و ابزاری بسیار کارآمد برای جلوگیری از مشکلات عدم تطابق ساخت با طراحی ها میباشد. این نسخه دقیقا نسخه ای از نرم افزار Navisworks است که باید مورد توجه مدیران و کارشناسان کنترل پروژه قرار گرفته و ابزاری کارآمد جهت کنترل پروژه میباشد. هر چند باید اشاره نمود که Navisworks Manage علی رغم امکاناتی که دارد، نمیتواند برخی از موارد کنترل پروژه را در بر گرفته و به همین دلیل نرم افزار Synchro میتواند به عنوان ابزاری مکمل در کنار آن استفاده گردد.

2. نسخه Navisworks Simulate

نسخه Simulate تا حد زیادی شبیه نسخه Manage است. البته باید اشاره نمود که نسخه جدید آن، ابزاری پیشرفته برای شبیه سازی (5D) در اختیار کاربران قرار میدهد تا بتوانند ارتباطی بهتر را در پروژه تجربه نمایند. طراحی های چند وجهی در یک محدوده وسیع برای مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)، به همراه نمونه های اولیه دیجیتالی و فرآیند طراحی، میتوانند در یک ساختار واحد در پروژه ها و با استفاده از این نسخه یکپارچه گردند.

   

3. نسخه Navisworks Freedom

نسخه Freedom که بیشتر ابزاری نمایشی و دیداری میباشد، برای نشان دادن تصویری کلی از پروژه به ذینفعان پروژه و کمک به بهبود ارتباطات و همکاریها به کار گرفته میشود. این نسخه میتواند برای مدیران ارشد سازمان ابزاری بسیار مناسب بوده و مدیران پروژه میتوانند از آن به عنوان ابزاری جهت ارائه خدمات خود استفاده نمایند. از توانایی های این نرم افزار، تلفیق بین مدل های ساخته شده در نرم افزارهای طراحی مبتنی بر سیستم BIM و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین تمامی تخصص ها و طراحان در حوزه های معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و غیره میباشد. این نرم افزار به دلیل ایجاد هماهنگی بین واحد های طراحی و اجرا، میتواند باعث بالا بردن کیفیت پروژه گردد.

در نهایت باید گفت Navisworks در ایجاد هماهنگی بیشتر، شبیه سازی مدل های ساخت، و تجزیه و تحلیل کلی پروژه برای ایجاد مدیریت یکپارچه در پروژه های ساخت، میتواند ابزاری موثر و کارآمد باشد. پیشنهاد میکنیم فایل راهنمایی که در ادامه قرار گرفته را دانلود و مطالعه بفرمایید.


آموزشهای مربوط به مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در نقشه راه موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، محدوده دانشی جداگانه‌ای تحت عنوان مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) طراحی شده است که پیش‌نیاز همه آنها، دوره نقشه راهی به نام BIM در مدیریت و کنترل پروژه است. بعد از آنکه این مبانی پایه را فرا گرفتید، برای تکمیل دانش خود در زمینه BIM در مدیریت پروژه، باید دوره‌های برنامه ریزی پروژه و مدیریت مالی و هزینه پروژه را فرا گرفته و نحوه یکپارچه سازی این مبانی را به کمک نرم‌افزارهای Navisworks و Synchro بیاموزید. سپس در دوره آموزش مدیریت BIM در پروژه و دوره استراتژی مدیریت BIM، پیاده‌سازی BIM از نگاه مدیریت پروژه را طی یک فرآیند کامل خواهید آموخت.

دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸