چرا باید از مهندسی به مدیریت ساخت کوچ‌ کرد؟؛ مقایسه درآمد مهندس عمران، صنایع، مکانیک، برق، معماری و مدیر ساخت

چرا باید از مهندسی به مدیریت ساخت کوچ‌ کرد؟؛ مقایسه درآمد مهندس عمران، صنایع، مکانیک، برق، معماری و مدیر ساخت

بازار حرفه مهندسی یکی از بازارهای بزرگ صنعت ساخت بوده که در طی سالیان پیشرفت زیادی کرده است. مهندسان زیادی در این صنعت مشغول فعالیت بوده و بعضا برای کسب رتبه و جایگاه بالاتر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. اما سوال اینجاست که کدام یک از حرفه‌های مهندسی درآمد بیشتری دارند و ادامه فعالیت در کدام عرصه منجر به کسب منافع بیشتری می‌شود؟ در این مقاله به مقایسه رشته‌های مختلف مهندسی پرداخته‌ایم و در انتها پردرآمدترین حرفه را معرفی نمودیم. حرفه‌های شغلی مهندسی که در این مقاله بررسی می‌نماییم، عبارتند از:
1. مهندس عمران (Civil Engineer)
2. مهندس مکانیک (Mechanical Engineer)
3. مهندس معمار (Architectural Engineer)
4. مهندس صنایع (Industrial Engineer)
5. مهندس برق (Electrical Engineer)
6. مدیر ساخت (Construction Manager)

نکته مهم: اطلاعات استخراج شده بر اساس گزارشات سایت معتبر Glassdoor بوده که بر اساس آخرین به‌روزرسانی سال 2022 در کشور آمریکا ارائه گردیده است. ممکن است این اعداد و محدوده‌های اعلامی در سایت‌ها و کشورهای مختلف متفاوت باشد.

1. مهندس عمران (Civil Engineer)

بر اساس شکل 1، مهندس عمران میانگین حقوقی در حدود 78 هزار دلار داشته و محدوده محتمل حقوقی آن در حدود 65 الی 96 هزار دلار به صورت سالیانه است. این در حالی است که سقف پرداختی به مهندس عمران چیزی در حدود 114 هزار دلار بوده که شاید ضعیف‌ترین بخش در این لیست باشد. 

شکل 1. میانگین و محدوده حقوق مهندس عمران (Civil Engineer)

2. مهندس مکانیک (Mechanical Engineer)

بر اساس شکل 2، مهندس مکانیک اگرچه نسبت به مهندس عمران با پرداختی 82 هزار دلار شرایط بهتری دارد، اما سقف پرداختی و محدوده محتمل حقوق آن تفاوت زیادی نمی‌کند. مهندس مکانیک نیز با محدوده پرداختی 68 الی 100 هزار دلار در سال و سقف پرداختی 119 هزار دلار، تا حدودی شرایط بهتری دارد. 

شکل 2. میانگین و محدوده حقوق مهندس مکانیک (Mechanical Engineer)

3. مهندس معمار (Architectural Engineer)

بر اساس شکل 3، میانگین پرداختی سالیانه به مهندس معمار در وضعیت بهتری نسبت به مهندس عمران و مکانیک بوده و با میانگین حقوق 88 هزار دلار در سال وضعیت بهتری دارد. محدود محتمل حقوق مهندس معمار چیزی در حدود 72 الی 110 هزار دلار بوده و سقف پرداختی تا 133 هزار دلار پرداخت شده است. 

شکل 3. میانگین و محدوده حقوق مهندس معمار (Architectural Engineer)

4. مهندس صنایع (Industrial Engineer)

بر اساس شکل 4، مهندس صنایع تقریبا وضع مشابهی با مهندس معمار داشته و اگرچه میانگین حقوقی آن با میزان 88 هزار دلار در سال شرایط مشابهی با مهندس معمار دارد، اما سقف پرداختی آن کمی پایین‌تر است (حدود 131 هزار دلار)

شکل 4. میانگین و محدوده حقوق مهندس صنایع (Industrial Engineer)

5. مهندس برق (Electrical Engineer)

بر اساس شکل 5، مهندس برق نیز تقریبا شرایط مشابهی با مهندس معمار و صنایع داشته، با این تفاوت که سقف پرداختی بالاتری را به خود اختصاص داده است (حدود 138 هزار دلار). این در حالی است که محدوده احتمالی حقوق مهندس برق تفاوت چندانی با مهندس معمار و صنایع ندارد (بین 71 الی 112 هزار دلار).

شکل 5. میانگین و محدوده حقوق مهندس برق (Electrical Engineer)

6. مدیر ساخت (Construction Manager)

مدیر ساخت یا Construction Manager، عامل جدیدی است که به منظور مدیریت پروژه‌های صنعت ساخت معرفی شده و عملا بین تمامی حرفه‌های شغلی تاریخچه جدیدتری دارد. مدیر ساخت وظایف متفاوتی داشته و بر اساس آن‌چه در شکل 6 آمده است، با اختلاف زیادی در صدر این لیست قرار گرفته است. مدیر ساخت با میانگین حقوقی نزدیک 117هزار دلار در سال و سقف پرداختی در حدود 192 هزار دلار توانسته فاصله زیادی با سایر رقبای خود در حرفه مهندسی گیرد. موضوعی که یک فرصت برای تمامی مهندسان تلقی گردیده و بر اساس تعریف انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA) که تاییدکننده صلاحیت مدیران حرفه‌ای ساخت است (ارائه دهنده مدارک CMIT و CCM)، تمامی مهندسان می‌توانند به مدیر حرفه‌ای پروژه‌های ساخت تبدیل شوند. 

شکل 6. میانگین و محدوده حقوق مدیر ساخت (Construction Manager)

اما چگونه می‌توان دانش لازم در این زمینه را کسب نمود؟

برای تبدیل شدن به یک مدیر ساخت حرفه‌ای، باید مسیر مشخصی را طی نموده و بر اساس راهنمای شغلی که در شکل 7 آمده است، دانش لازم را کسب نمایید. شروع این مسیر از مدیریت ساخت بوده و باید در ابتدا شناخت کافی نسبت به محدوده‌های دانشی مدیر ساخت کسب نمایید. 

شکل 7. مسیر شغلی تبدیل شدن به مدیر ساخت حرفه‌ای (Construction Manager)

7. نتیجه‌گیری

همان‌طور که مشخص گردید، حرفه مهندسی از جهات زیادی دارای رقابت بالایی بوده و عملا به دلیل حجم افراد متخصص، از عرضه و تقاضای متوازن‌تری نسبت به حرفه مدیریت ساخت برخوردار است. موضوعی که علی رغم معرفی فارغ‌التحصیلان مدیریت ساخت که هر ساله به بازار کار معرفی می‌شوند، این میزان هم‌چنان از نیاز صنعت عقب‌تر بوده و طبق گزارش‌های موجود، نرخ نیاز به مدیر ساخت در بین سال‌های 2016 تا 2026 حدود 10 درصد افزایش خواهد داشت. این موضوع فرصتی برای مهندسان برای ورود به بازارهای جدید و کسب منافع بیشتر خواهد بود. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی زیر را که درباره آینده حرفه مهندسی با وجود دانش مدیریت ساخت صحبت می‌کند، مشاهده نمایید. 


نظرات
  • حسین موسوی دوست

    2 ماه پیش

    سلام و وقت بخیر، جنبه های مالی درست است که جز مهمترین معیار های انتخاب افراد هستند ولی اصلی ترین دلیل انتخاب شغل فرد نباید باشند،معیار های مانند نیاز جامعه و محیط پیرامون و همچنین استعداد و علاقه و بنظر من بستر جهانی و رو به رشد بودن اون صنعت می تواند معیار های مهمتری باشند،ولی همان طور که در بند 6 اشاره شد مدیریت ساخت باتوجه به نوظهور بودن در بخش دانشگاهی ( اکادمیک) و ظرفیت پایین پذیرش در اکثر کشور ها و فضای زیاد پژوهش و پیشرفتی یکی از بهترین فرصت های شغلی هست. از طرفی دیگر یک مدیرساخت می تواند در کنار حرفه خود به حوزه های دیگر مانند عمران و برق و معماری و مکانیک حتی تا حدود کم ورود کند و این نشانگر بستر بزرگ این رشته هست . تشکر از مقاله مفیدتان به امید موفقیت های روز افزون

    پاسخ
  • پشتیبان

    2 ماه پیش

     ممنون از شما که با این دقت نظر خودتان را اعلام میکنید. امیدواریم همیشه همینقدر پر انرژی باشید.

    پاسخ
  • علی اصغر خسروی لرگانی

    5 ماه پیش

    سپاس از انتشار مقاله خوبتان ، سلامت باشید...

    پاسخ
  • پشتیبان

    5 ماه پیش

    سپاس از اینکه همراه ما هستید.

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸