اصول چهارده گانه شرکت تویوتا در زمینه ناب (Lean)

اصول چهارده گانه شرکت تویوتا در زمینه ناب (Lean)

در مقاله قبلی که در ارتباط با اصول ناب (Lean) نوشته شده بود، به بیان تاریخچه، اهداف و مبانی اصول ناب (Lean) پرداختیم و اشاره کردیم که هر سازمان و یا شرکتی که قصد توسعه و بهبود عملکرد خود را در بلند مدت دارد، باید ابتدا علمکرد خود برای کوتاه مدت را بهبود بخشیده و با مدیریت و برنامه ریزی مناسب، این بهبود و توسعه را به طور مستمر از کوتاه مدت به بلند مدت تبدیل نماید. یکی از روش هایی که میتواند در این مسیر به شرکت ها و سازمان ها کمک نماید، پیروی از اصول اجرا شده در شرکت های موفق در این زمینه است. اصول چهارده گانه ناب (Lean Principles) که سال ها در شرکت تویوتا آزمون های خود را پس داده و به صورت موفقیت آمیزی به کار گرفته شده است، مواردی هستند که زیربنای اصول ناب (Lean Principles) را تشکیل داده و میتوانند منجر به پیاده سازی سیستم ناب گردند. اصول چهارده گانه شرکت تویوتا با نام اصول چهارده گانه ناب (Lean Principle) امروزه در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار گرفته و مبانی پیاده سازی اصول ناب در مدیریت پروژه (Lean Project Management) و صنعت ساخت (Lean Construction) هستند. این اصول چهارده گانه در تمامی کسب و کار ها و البته پروژه ها قابلیت اجرا و پیاده سازی دارند.

1- اصول چهارده گانه ناب (Lean)

در ادامه به معرفی چهارده اصول شرکت تویوتا میپردازیم، این اصول عبارتند از:
اصل ١- مبناي تصميمات بايد بلندمدت باشد. همچنین جریان و فرآیند باید طوری طراحی گردد که فعالیتهایی که ارزش کافی تولید نمیکنند و به آنها نیاز نداریم، از فرآیند حذف گردند. اتلافات باید شناسایی و حذف شوند.
اصل ٢- فرايند کاری بايد طوري بازنگري شود تا مشكلات فرآیند در حین اجرا نمايان گردیده و فرآیند به صورت پیوسته اجرا شود.
اصل ٣- به حداقل رساندن محصول در حال ساخت و پرهيز از انباشت محصول نهايي یکی دیگر از موارد مهم در این اصول است.
اصل ٤- يكسان سازي سطح فعالیت به صورت روزانه (تنظيم ميزان و سرعت اجرا با روند يكنواخت) و جلوگیری از اتلافاتی که به سبب انحرافات، فشار زیاد و ایجاد استرس در محیط کار ایجاد میگردد.
اصل ٥- حل سريع مشكلات در فرآیند اجرا به خصوص مشکلات مربوط به کیفیت که باید با ایجاد یک جریان واحد (One piece flow) صورت گیرد.
اصل ٦- استانداردسازي وظايف و فرايندها که نقش کلیدی در کاهش اتلافات دارد.
اصل ٧- ايجاد كنترلهاي سمعي و بصري برای کنترل فرآیند و کاهش اتلافات
اصل ٨- استفاده از تكنولوژيهاي تاييد شده و پرهيز از به كارگيري روشهاي سعي و خطا در فرآیندهای تدوین شده
اصل ٩- تربيت رهبران سازمان
اصل ١٠- تربيت و اموزش نيروهاي سازمان
اصل ١١- توسعه و طراحي شبكه یکپارچه با توليد کنندگان، توزيع كنندگان و ذينفعان
اصل ١٢- حل مشكلات با حضور فيزيكي در محل كار، تولید و پروژه
اصل ١٣- اخذ تصميمات به صورت اجماع عمومی و پرهيز از شتابزدگي در تصميم گيري
اصل ١٤- بهبود و اصلاح دايمي فرايندهاي سازمان از جزء تا كل

- فایلی که مقدمه ای بر آشنایی با اصول ناب است، جهت مطالعه قرار داده شده است. 


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، دوره ای در سطح مهارت های سخت با عنوان اجرا و مدیریت پروژه به روش اصول ناب  ارائه شده است که به صورت کامل و جامع روش پیاده سازی اصول ناب در پروژه های صنعت ساخت را ارائه میدهدقابل ذکر است که پیشنیاز این دوره، دوره ای با عنوان فرآیند یکپارچه برنامه ریزی، زمانبندی، ارزیابی و کنترل پروژه است. کلیه آموزش ها در این موسسه به نحوی ارائه خواهند شد که به صورت اجرایی قابلیت پیاده سازی این ساختارها در پروژه ها وجود داشته باشد. به جهت مشاهده تاریخ و نحوه برگزاری تمامی دوره ها می توانید به بخش تقویم آموزشی مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.

دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
  • علی اصغر خسروی لرگانی

    2 ماه پیش

    سپاس از مقاله ی خوب و ارزشمندتان سربلند باشید.

    پاسخ
  • پشتیبان

    2 ماه پیش

    سپاس از همراهی شما

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸