مطالعهٔ موردی: نتایج سه شرکت برزیلی صنعت ساخت در زمینهٔ پیاده‌سازی اصول ناب در زنجیرهٔ تامین

مطالعهٔ موردی: نتایج سه شرکت برزیلی صنعت ساخت در زمینهٔ پیاده‌سازی اصول ناب در زنجیرهٔ تامین

در رقابت همیشگی شرکت‌های فعال در صنعت ساخت، فرایند تولید و تامین نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کند. یکی از این دغدغه‌ها، بهبود کاراییِ فعالیت‌های تبدیلی است، مانند ساختِ بهینه‌تر المان‌های ساختمانی از مصالح؛ اما علاوه بر آن، نباید از تاثیر کاهش زمان انتظار، ذخیره‌سازی، جابجایی و فرآیندهای بازرسی نیز غافل شد.
تدوین استراتژی‌های لازم برای ارتقای بهره‌وری، در حوزه‌هایی نظیر سیستم مدیریت کیفیت، بهره‌وری عوامل و کاهش دورریز مصالح، می‌تواند منجر به مزیت‌های رقابتی درخور توجهی شود. بهبود کارایی سیستم زنجیرهٔ تامین، یکی از این حوزه‌های استراتژیک است. اما این زنجیرهٔ تامین شامل چیست و با مدیریتش به کجا قرار است برسیم؟

شورای مدیریت لجستیک (The Council of Logistics Management( یا CLM  مفهوم «مدیریت زنجیرهٔ تامین» را اینگونه تعریف می‌کند:

فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل جریان و ذخیره‌سازی کارآمد و موثر کالاها، خدمات و اطلاعات مربوط به آن، از نقطهٔ مبدا تا نقطهٔ مصرف، برای تطابق با نیاز مشتری

در صنعت ساخت، مدیریت زنجیره تامین فرایندی چند رشته‌ای است که در راستای اجرای پروژه با زمان، هزینه و کیفیت مناسب، نیازمند فعالیت‌های زیر است:
- تأمین، ذخیره‌سازی، پردازش و رسیدگی به مواد و مصالح؛
- تأمین نیروی انسانی؛
- کنترل برنامه؛
- زیرساخت سایت و مکان تجهیزات؛
- مدیریت جریان کالا در سایت؛
- مدیریت اطلاعات مربوط به کلیهٔ جریانهای فیزیکی و خدماتی.

اینفوگرافی زیر خلاصه‌ای است از پژوهشی [1] دربارهٔ شیوهٔ مدیریت زنجیرهٔ تامین سه شرکت فعال در صنعت ساخت در شهر سائوپائولوی برزیل، و به چگونگی استفاده از مفاهیم لجستیک و ابزارهای مدیریتی به‌ منظور دستیابی به مزیت رقابتی پرداخته است. همچنین تلاش کرده است تا این مفاهیم و ابزارها را اعتبارسنجی نماید و از طریق چنین موردکاوی‌هایی، رهنمودهایی کلی برای بهبود مدیریت زنجیرهٔ تامین را شناسایی کند.



جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، دوره ای در سطح مهارت های سخت با عنوان اجرا و مدیریت پروژه به روش اصول ناب ارائه شده است که به صورت کامل و جامع روش پیاده سازی اصول ناب در پروژه های صنعت ساخت را ارائه میدهدقابل ذکر است که پیشنیاز این دوره، دوره ای با عنوان فرآیند یکپارچه برنامه ریزی، زمانبندی، ارزیابی و کنترل پروژه است. کلیه آموزش ها در این موسسه به نحوی ارائه خواهند شد که به صورت اجرایی قابلیت پیاده سازی این ساختارها در پروژه ها وجود داشته باشد. به جهت مشاهده تاریخ و نحوه برگزاری تمامی دوره ها می توانید به بخش تقویم آموزشی مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.

منبع

Freitag, et al, "Implementation of Lean Management: Sustainability in the Contruction Industry: The Case of Brazilian Companies", in "New Approached to CSR, Sustainability, and Accountability", Vol 1, pp25-44, Springer, 2019

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸