چگونه در زمینه مدیریت ادعا (کلیم) متخصص شوم؟ + نحوه اخذ مدرک کلیم (CFCC)

چگونه در زمینه مدیریت ادعا (کلیم) متخصص شوم؟ + نحوه اخذ مدرک کلیم (CFCC)

انجمن AACE که در سال 1956 در آمریکا تاسیس شده است، امروزه یکی از تخصصی‌ترین انجمن‌های مدیریت پروژه‌ای و ساختی بوده که سهم زیادی در توسعه دانش مدیریت پروژه، بخصوص در صنعت ساخت داشته است. این انجمن مدیران پروژه را در بخش‌های مختلف مالی، برنامه‌ریزی، قراردادی، کلیم و تاخیرات و ادعا تایید صلاحیت نموده و شرایط سخت‌گیرانه‌ای نسبت به تایید صلاحیت آن‌ها دارد. بعضا ارزش مدارک این انجمن از موسساتی نظیر PMI و IPMA بسیار بالاتر بوده و بسیاری از کارفرمایان برای این مدارک به واسطه سخت‌گیری‌هایی که صورت می‌گیرد، ارزش بیشتری قائل هستند. اما در این مقاله قصد داریم درباره یکی از تخصصی‌ترین مدارکی که انجمن AACE به نام مدرک CFCC که مختص متخصصان فعال در زمینه مدیریت ادعا و کلیم است، صحبت نماییم. 

این انجمن یکی از معتبرترین مدارک را در زمینه مدیریت ادعا به نام CFCC اعطاء نموده که نیازمند یادگیری محدوده‌‌های دانشی فراوانی است.

1. محدوده‌های دانشی مورد نیاز برای تبدیل شدن به متخصص ادعا (کلیم)

اگرچه پیشتر توضیح داده بودیم که یک متخصص ادعا به چه محدوده‌های دانشی نیاز دارد، اما اگر بخواهیم این ساختار را که از ساختار انجمن AACE اقتباس شده است بررسی نماییم، به موارد زیر می‌رسیم:
- برنامه‌ریزی و زمانبندی و آنالیز تاخیرات
- خسارت مالی، برآورد هزینه، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، کاهش بهره‌وری و تصدیع
- مدیریت، الزامات و تکنیک‌ها به همراه مستندسازی پروژه
- دانش حقوقی، حل اختلاف، مدیریت ادعا و کلیم با تمرکز بر قوانین قابل اثبات
- اخلاق حرفه‌ای

حال اگر این برنامه را با برنامه تدوین شده که بر اساس اولین نقشه راه مدیریت پروژه در کشور ارائه گردیده، بررسی نماییم، به موارد زیر خواهیم رسید:
- برنامه ریزی پروژه
- مدیریت مالی پروژه
- مدیریت اسناد
- آنالیز تاخیرات
- مدیریت ادعا (کلیم)
- استراتژی مدیریت قرارداد
- اخلاق در مدیریت پروژه

پس تا الان متوجه شدیم که متخصص کلیمی که برنامه‌ریزی پروژه، مدیریت مالی پروژه، مدیریت اسناد و مدارک، آنالیز تاخیرات، مدیریت ادعا و ساختارهای حقوقی و قراردادی را نداند، نمی‌تواند صلاحیت لازم را برای این امر داشته باشد. موضوعی که کمترین آگاهی نسبت به آن در کشورمان وجود دارد. اما ممکن است خیلی از متخصصان بر این باور باشند که این موارد را می‌دانند ولی اگر نگاهی به سرفصل‌های بیندازیم متوجه خواهیم داشت چه سطح وسیعی از دانش را متخصص ادعا (کلیم) باید داشته باشد تا بتواند خود را واجد صلاحیت برای ارائه این خدمات بداند.

2. محتوا و جزئیات دانشی مورد نیاز برای تبدیل شدن به متخصص ادعا (کلیم)

در بخش برنامه‌ریزی، زمانبندی و آنالیز تاخیرات، مبانی مهم، یکپارچه و بعضا پیچیده و سختی وجود دارد که متخصص ادعا باید آن‌ها را فرا گیرد. از بحث‌های مربوط به مسیر بحرانی و مالکیت شناوری و مسیرهای موازی برنامه‌ریزی گرفته تا مواردی چون تغییر ترتیب اولویت اجرای کار، روش‌های آینده‌نگر و گذشته‌نگر تاخیرات، تکنیک‌های مختلف تاخیرات و رویه‌های تاخیرات همزمان و Pacing و تکنیک‌های مشاهداتی و مدل‌سازی و تسریع اعتباری و بسیاری از موارد مهم دیگر که در شکل 1 نمایش داده شده و بسیاری از آن‌ها در دوره‌های موسسه نیز آموزش داده می‌شود.

شکل 1. محتوا و جزئیات دانشی در محدوده برنامه‌ریزی و آنالیز تاخیرات

در بخش خسارت مالی، برآورد هزینه، هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، کاهش بهره‌وری و تصدیع، آنقدر تنوع مبانی و تکنیک‌ها زیاد است که بعید است متخصصی در ایران باشد و نسبت به این مبانی آگاهی داشته باشد. مبانی که باز هم در دوره‌های مدیریت مالی و تحلیل تاخیرات، بسیاری از آن‌ها به شکلی مفصل آموزش داده می‌شوند. به طور مثال و همان‌طور که در شکل 2 می‌بینید، مواردی چون Disruption و EVM با رویکرد قراردادی و حقوقی و هزینه‌های بالاسری و روش‌های Measured Mile و Total Cost و بالاسری جذب نشده و دسته‌بندی هزینه‌‎ها با رویکرد مدیریت ادعا و روش‌های مبتنی بر زمان و تکنیک‌های برآورد هزینه و ...که بسیاری از آن‌ها در دوره‌های موسسه آموزش داده می‌شوند، زیرمجموعه این محدوده دانشی قرار گرفته‌اند.

شکل 2. محتوا و جزئیات دانشی در محدوده مدیریت مالی، برآورد و کاهش بهره‌وری

در بخش مدیریت، الزامات و تکنیک‌ها به همراه مستندسازی پروژه، موارد متعددی از جمله نحوه تدوین لایحه ادعا، مدیریت تغییرات (Change order management) و شناخت انواع قراردادها، شاخصه‌های بهره‌وری، شناخت وظایف و مسئولیت‌های مدیر پروژه در ارتباط با مدیریت ادعا، شناخت الزامات و بندهای قراردادی مرتبط با Notice و بسیاری از موارد مرتبط با ماده‌های قراردادی که در دوره‌های مدیریت اسناد و مدیریت ادعا در موسسه آموزش داده می‌شوند، در این بخش دسته‌بندی شده‌اند. مواردی که در شکل 3 جزئیات بیشتری از آن ذکر شده است.

شکل 3. محتوا و جزئیات دانشی در محدوده مدیریت، الزامات و تکنیک‌های مستندسازی پروژه

البته باید اشاره کنیم که موارد متعدد دیگری در محدوده دانش حقوقی، حل اختلاف، مدیریت ادعا و کلیم با تمرکز بر قوانین قابل اثبات وجود دارد که ما نیز در موسسه سعی نمودیم آن‌ها را در دوره مفصل مدیریت ادعا که با بیش از 60 ساعت آموزش را در بر می‌گیرد، به شما آموزش دهیم. آموزش انواع روش‌های حل اختلاف، موارد حقوقی مرتبط با Differing site condition و انواع قوانین بین‌المللی که در زمینه No-damage clause و حقوقی و قراردادی مطرح است و در کشورمان کمترین شناختی نسبت به آن وجود دارد، در این دوره آموزش داده می‌شود. جزئیات بیشتر را در شکل 4 مشاهده نمایید.

شکل 4. محتوا و جزئیات دانشی در محدوده دانش حقوقی، حل اختلاف، مدیریت ادعا

در بخش پایانی نیز مواردی مربوط به اخلاق حرفه‌ای ارائه شده که ما نیز این مبانی را در دوره اخلاق حرفه‌ای در مدیریت پروژه تا حد زیادی آموزش می‌دهیم تا این نقشه راه نیز کامل شود. جزئیاتی که در شکل 5 به نمایش در آمده است.

شکل 5. محتوا و جزئیات دانشی در محدوده اخلاق حرفه‌ای

اما سوال مهم آنست که مدیر ادعا درآمد بیشتری کسب می‌نماید، یا مدیر قرارداد؟ سوالی که در مقاله مقایسه بین مدیر ادعا و مدیر قرارداد بدان پاسخ داده‌ایم!

شما می‌توانید این هندبوک را از طریق فایل PDF که برایتان قرار گرفته دانلود و مطالعه نمایید. 


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه، تمام این فرآیند به شکل مناسبی طراحی شده است. بخش زیادی از مبانی که در فوق آمده به شکل یکپارچه‌ای از دوره برنامه ریزی، مدیریت مالی، مدیریت اسناد، آنالیز تاخیرات، مدیریت ادعا و استراتژی قرارداد آموزش داده می‌شود تا شما بتوانید بسیاری از این مبانی را که تخصصی‌ترین بخش پروژه‌ها با آن سروکار داریم و دانش آن در اختیار همگان نیست را فرا گیرید.

دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
  • علی اصغر خسروی لرگانی

    3 ماه پیش

    سپاسگزارم از انتشار راهنمای جامع و ارزشمندتان. پیروز باشید...

    پاسخ
  • پشتیبان

    3 ماه پیش

      از اینکه همراهانی چون شما در این مسیر داریم، به خود میبالیم. سپاس از نظر ارزشمندتان

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸