10 اقدام مهم برای موفقیت در حرفه مدیریت ساخت

10 اقدام مهم برای موفقیت در حرفه مدیریت ساخت

در مقاله 9 ویژگی اصلی مدیر ساخت حرفه‌ای بررسی کردیم که یک مدیر ساخت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا به‌عنوان یک مدیر ساخت حرفه‌ای شناخته شود. اما اکنون سوال این‌جاست که برای موفقیت در حرفه مدیریت ساخت باید چه اقداماتی انجام داد؟ عموما 4 اقدام مهم برای موفقیت در حرفه مدیریت ساخت در مراجع مختلف بیان می‌شود که این موارد عبارت‌اند از:
1. مدارک دانشگاهی مرتبط با مدیریت ساخت
2. طی کردن موفق آزمون تایید صلاحیت مدیر ساخت و اخذ گواهینامه از موسسات و انجمن‌های معتبر فعال در زمینه مدیریت ساخت (مدارک CMIT و CCM و ...)
3. تجربه کار در پروژه‌های صنعت ساخت
4. شبکه‌سازی و حسن شهرت در میان مدیران ساخت

اما آیا موارد فوق در مسیر موفقیت در زمینه مدیریت ساخت کافی است؟ 

صرف داشتن این شرایط برای تضمین موفقیت مدیر ساخت حرفه‌ای کافی نیست. اگر یک مدیر ساخت بخواهد به‌عنوان یک مدیر ساخت حرفه‌ای موفق شناخته شود، باید به همه تخصص‌های موردنیاز حرفه‌ای‌اش توجه داشته باشد. در واقع موارد مهم دیگری وجود دارند که در کنار 4 عامل فوق باعث موفقیت در حرفه مدیریت ساخت می‌شوند. مواردی که در ادامه به بررسی آن پرداخته‌ایم. 

1. فعالیت در انجمن‌ها و تشکلات تخصصی صنعت ساخت

مدیر ساخت باید در سازمانی که مجوز یا گواهینامه را به ایشان اعطا کرده است، نقش فعال داشته باشد. هم‌چنین باید خود را متعهد بداند که به سازمان کمک کند تا از نیازهای فعلی و آینده این حرفه مطلع شود. عضویت در انجمن‌ها، تشکل‌ها و موسسات تخصصی این حوزه در این مسیر بسیار کمک‌کننده است. موضوعی که در کشور آمریکا و با ایجاد اکوسیستم تخصصی مدیریت ساخت باعث موفقیت متخصصان این حرفه گردیده و موسسه ACEMI نیز با الگوبرداری از این ساختار، کانون دانش‌پژوهان تخصصی مدیریت ساخت را ایجاد نموده تا اکوسیستم تخصصی مدیریت ساخت را در ایران ایجاد نماید. 

2. برگزاری و یا حضور در رویدادهای تخصصی مدیریت ساخت

مدیر ساخت برای موفق شدن باید تا جایی که می‌تواند، با دانشگاه‌ها، موسسات و انجمن‌های علمی و تخصصی که اعتبار علمی را به ایشان اعطا کرده، در ارتباط باشد. باوجود آن‌که همیشه حمایت مالی اهمیت فراوانی دارد، اما راه‌های زیاد دیگری برای ایجاد تغییر می‌توان یافت. به عنوان مثال، اساتید و دانشجویان اغلب از حضور افراد باتجربه و حرفه‌ای و متخصص، در رویدادهای تخصصی حوزه خود، استقبال می‌کنند. اساتید دانشگاه و افراد با تجربه صنعت می‌توانند با برگزاری و حضور در این رویدادهای تخصصی منجر به تغییر نگاه در حرفه مدیریت ساخت گردیده و سایر متخصصان با حضور در این رویدادها به توسعه دانش و اکوسیستم تخصصی این حوزه کمک نمایند. موضوعی که در نهایت منجر به فرهنگ‌سازی، توسعه دانش و کسب منافع حداکثری برای متخصصان این اکوسیستم خواهد شد.
یکی از رویدادهای تخصصی که در کشورمان در حوزه مدیریت ساخت برگزار می‌شود، سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) است که هر ساله توسط رویدادهای بین‌المللی صنعت ساخت (ICIE) و با هدف گردهمایی مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مدیران پروژه‌ها، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت و به اشتراک‌گذاری تخصصی‌ترین موضوعات برگزار می‌شود. در سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS) جمعی از برجسته‌ترین سخنرانان داخلی و خارجی، مدیران برجسته، اساتید فرهیخته دانشگاه و فعالان متخصص صنعت ساخت، گرد هم می‌آیند تا یکی از تخصصی‌ترین و بزرگ‌ترین شبکه‌های ارتباطی صنعت ساخت را ایجاد نمایند. 

3. گذراندن دوره‌های آموزشی

گذراندن دوره‌های کارآموزی و دوره‌های آموزش تخصصی در زمینه مدیریت ساخت می‌تواند یک فرصت مناسب و مزیت واقعی برای سازمان‌ها، متخصصان و دانشجویان باشد. مربی‌گری (Coaching) دانشجویان تحت نظر مدیران ساخت حرفه‌ای نیز یکی از راه‌های کسب مهارت و دانش است که به افراد تازه‌کار و کم تجربه، کمک می‌کند تا این مسیر را با هدایت یک فرد آگاه طی کنند و دچار سردرگمی و گمراهی نشوند. تجربیات یک مدیر ساخت حرفه‌ای که طی سال‌ها به دست آمده، نقش کلیدی در توسعه حرفه او خواهد داشت، به همین دلیل مدیر ساخت باید تا جایی که کارفرما همراهی می‌کند، از تجارب پیشین خود به صورت هوشمندانه و عاقلانه در پروژه جدید استفاده کند.
موسسه ACEMI نیز با ارائه دوره‌های آموزشی و تخصصی مدیریت ساخت، تنها موسسه حرفه‌ای در کشورمان است که در این حوزه و به کمک تجربه، دانش و شناخت اساتید خود از استانداردهای بین‌المللی، اقدام به آموزش این دانش تخصصی در کشور می‌نماید. 

4. مهارت‌های فنی و مهارت‌های مدیریتی

اگر یک مدیر ساخت تمایل دارد به صورت تخصصی در در یک حوزه از صنعت ساخت، مثلا پروژه های حمل‌ونقل، فعالیت کند، باید در بسیاری از حوزه‌های تخصصی مدیریت پروژه و ساخت، مانند مدیریت مالی و هزینه، الزامات و محدودیت‌های دولتی، الزامات برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، روابط با کارفرما و... به کسب مهارت بپردازد. اگر مدیر ساخت حرفه‌ای می‌خواهد در مدیریت انواع مختلف پروژه‌ها به فعالیت ادامه دهد، باید یادگیری دائمی و کسب مهارت‌های سخت و نرم در حوزه‌های تخصصی مدیریت ساخت سرلوحه کار او باشد. 

یکی از جنبه‌های شگفت‌انگیز رشته مدیریت ساخت این است که مدیر ساخت فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای تغییر حوزه‌های تخصصی خود در بین پروژه‌های مختلف می‌یابد.

به رسمیت شناختن دستاوردهای یک مدیر ساخت، توسط سایر همکاران مهم است. ارتباط و کسب حسن شهرت در میان فعالان حوزه صنعت ساخت از طریق مشارکت فعال در یک حرفه و انجمن‌های تخصصی آن، به بهترین وجه به دست می‌آید. هم‌چنین ایجاد یک شبکه قوی از دوستان و همکاران در ابتدای کار حرفه‌ای خود و حفظ آن در طول سال‌ها قطعاً این امر را تسهیل می‌کند. البته، شناخته‌شدن به‌عنوان یک مدیر ساخت موفق نه‌تنها برای آن فرد، بلکه برای کسانی که برای آنها کار می‌کند، نیز مهم است. مسیری که در موسسه ACEMI در طرح ارتباط با صنعت تدوین شده و به صورتی هدفمند به سمت آن در حال حرکت هستیم. 

5. آزمون‌ها و چالش‌های واقعی‌

هنگامی که یک مدیر ساخت مدارک و گواهینامه های خود را به‌عنوان یک مدیر ساخت حرفه‌ای دریافت کرد، باز هم در آینده نیاز به گذراندن آزمون‌های رسمی و واقعی دارد. آزمون رسمی معمولاً برای الزام به آموزش مداوم یا توسعه مهارت‌های مدیر ساخت حرفه‌ای انجام می‌شود، اما آزمون‌های واقعی در زندگی کاری روزمره گرفته‌ می‌شود. چالش‌های زیادی در خدمت به کارفرمایان و جلب رضایت ذی‌نفعان پیش می‌آید که موفقیت در آن‌ها نیازمند تلاش مستمر و مداوم است. با این‌حال، نتایج به دست‌آمده، به‌راحتی در شکل پروژه‌های تکمیل شده قابل‌مشاهده هستند.
موسسه ACEMI نیز با طراحی ساختار آزمون، هم برای مهارت‌های سخت و نرم و هم برای دوره‌های منتورینگ، شرایط برگزاری آزمون‌های رسمی و واقعی را ایجاد نموده است.

6. داشتن یک نقشه راه

بی‌شک، پیشروی در مسیر پر پیچ و خم یادگیری و کسب تجربه در یک حوزه تخصصی، بدون داشتن نقشه راه، مانند انداختن یک تاس خواهد بود! اگر این مسیر را به شانس و اقبال بسپارید، روی زمان و هزینه خود ریسک بزرگی کرده‌اید. استفاده از یک راهنمای خوب، که سال‌ها امتحان خود را در سطح بین‌الملل، با دانش و سعی‌وخطا پس داده باشد، یک میان‌بر برای مدیران ساخت است. اگر قصد دارید با یک نقشه راه این مسیر را آغاز کنید و ادامه دهید، نقشه راه مدیریت ساخت (CM) و نقشه راه مدیریت کسب‌و کار در صنعت ساخت (CBM) توسط موسسه ACEMI، برای اولین بار در کشور تدوین شده که تمامی آموزش‌ها و مهارت‌های موردنیاز یک مدیر ساخت را برای حرفه‌ای شدن در خود جای داده است. این نقشه راه را مطالعه کنید و از آن برای برنامه‌ریزی طی کردن مسیر حرفه‌ای شدن خود استفاده کنید.

این 6 قدام در کنار 4 اقدام اولیه، از شما یک مدیر ساخت موفق خواهد ساخت!


نظرات
  • محمد صالحی

    8 ماه پیش

    مثل همیشه کاربردی ، قابل پیاده سازی و به دور از مبهم صحبت کردن

    پاسخ
  • پشتیبان

    8 ماه پیش

    سپاس از همراهی شما. با آرزوی موفقیتهای روز افزون!

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸