مقایسه نرم‌افزار پریماورا PPM و EPPM در مدیریت پروژه

مقایسه نرم‌افزار پریماورا PPM و EPPM در مدیریت پروژه

خیلی از ما با محصولات Oracle آشنا بوده و احتمالا برای برنامه‌ریزی و کنترل پروژه خود عموما از نرم‌افزارهای تحت ویندوز که به پریماورا PPM معروف است، استفاده می‌نماییم. اما این محصولات تنها تحت ویندوز ارائه نشده و اوراکل سال‌هاست محصولات تحت وب و بر بستر فضای ابری نیز ارائه می‌نماید. اما ابتدا اجازه دهید چند موضوع مهم را پیش از ورود به مقایسه Primavera PPM و Primavera EPPM بررسی نماییم. 

- دلیل اهمیت فراوان استفاده از نسخه‌های تحت وب و حتی فضای ابری چیست؟
امروزه سطح وسیعی از سازمان‌ها پروژه‌های مختلفی را در مناطق مختلف اجرا نموده و تیم پروژه نیاز جدی به دسترسی تیمی به این اطلاعات و از مناطق مختلف دارد. 

- آیا این موضوع تنها از نگاه برنامه‌ریزی و زمانبندی مهم است؟
این موضوع نه تنها در مباحث برنامه‌ریزی و زمانبندی از اهمیت فراوانی برخوردار است، بلکه به علت ایجاد اطلاعات در لحظه (Real Time) که سهم کلیدی در مدیریت تاخیرات و ادعاها دارند، از حساسیت بالایی برای سازمان‌ها برخوردار است. مواردی که می‌توانند از خسارات زیادی در رابطه با مبانی قراردادی جلوگیری نمایند. 

-  نرم‌افزار Primavera EPPM چه کارکرد متفاوتی دارد؟
پریماورا EPPM را می‌توان به‌عنوان یک ابزار مدیریت Enterprise Project Portfolio معرفی کرد. یکی از ویژگی‌های کلیدی این نرم‌افزار استفاده تحت وب از آن بوده که برای مدیران و کارشناسان این امکان را فراهم می‌نماید که در هر زمان و مکانی به اطلاعات پروژه‌های مختلف سازمان دسترسی داشته باشند. این بدان معناست که مدیران و کارشناسان بدون نیاز به نصب این نرم‌افزار می‌توانند به آن دسترسی داشته و حتی از طریق گوشی موبایل نیز اطلاعات در لحظه را مشاهده و نسبت به به‌روزرسانی آن اقدام نمایند. نرم‌افزار Primavera P6 EPPM نسبت به نرم‌افزار Primavera P6 PPM دارای یکسری از ویژگی‌ها و عملکردهای متفاوتی است که در ادامه به مقایسه آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. نرم‌افزار Primavera P6 Professional Project Management (PPM)

نرم افزار Primavera PPM، ابزاری جهت برنامه‌ریزی پروژه مبتنی بر ویندوز است که برای مدیریت پروژه‌های صنعت ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به لحاظ ساختاری، این نرم‌افزار بر روی سیستم‌عامل ویندوز نصب شده و به یک پایگاه‌داده مبتنی بر server-based و یا local database متصل می‌شود و از پایگاه‌داده Microsoft SQL یا Oracle پشتیبانی می‌نماید. این نرم‌افزار به دو شکل مستقل و سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از پریماورا PPM به‌صورت سازمانی باید پایگاه‌داده روی یک سرور مشترک نصب شود و در نتیجه بسیاری از کاربران به داده‌ها از طریق رایانه شخصی خود که پریماورا PPM بر روی آنها نصب شده است، دسترسی خواهند داشت. 

شکل 1. پایگاه داده و سیستم مورد استفاده برای نرم‌افزار PPM.

2. Primavera P6 Enterprise Project Portfolio Management

نرم افزار Primavera EPPM، ابزاری جهت مدیریت پروژه و پورتفولیو سازمان است. این ابزار مبتنی بر وب بوده و به‌سادگی با استفاده از یک مرورگر قابل درسترسی است. پریماورا EPPM به یک پایگاه‌داده اصلی متصل می‌شود که در آن تمام اطلاعات پروژه ذخیره خواهد شد. این ابزار از پایگاه‌داده Microsoft SQL یا Oracle پشتیبانی نموده و از مزایای دیگر آن می‌توان به دسترسی در لحظه اطلاعات در مناطق مختلف و با استفاده از گوشی موبایل نیز اشاره کرد. این موضوع رضایت کاربران را بسیار بالا برده و باعث بهبود فرآیند مدیریت ادعا و کاهش خسارات دعاوی در پروژه‌ها می‌نماید. از طرفی برای استفاده از این ابزار دیگر نیازی به نصب آن نبوده و تنها با یک مرورگر می‌توان به نرم‌افزار در هر مکان و زمانی دسترسی پیدا کرد.
از سوی دیگر، به این دلیل که نرم‌افزار Primavera P6 PPM تنها تحت ویندوز ارائه شده است، عملا برای سازمان‌هایی که از تعداد پروژه‌های بالا، در مناطق مختلف و با دسترسی متعدد بهره می‌برند، کارایی لازم را نداشته و این سازمان‌ها باید از نسخه P6 EPPM که یک ابزار پیشرفته تحت وب (Web-Based) است، استفاده نمایند. ابزاری که از لحاظ گرافیکی، نمودارها، سطح گزارشات و تهیه داشبوردهای کامل نیز نسخه قوی‌تری نسبت به PPM بوده و برای مدیریت یکپارچه زمان، هزینه، منبع، ریسک و حتی مقایسه پروژه‌ها، طرح‌ها و حتی پرتفولیوی سازمان نقش کلیدی خواهد داشت. پریماورا EPPM از لحاظ گراف‌ها و چارت‌ها و جداول Pivot و داشبوردها EPPM نیز امکانات بیشتری را نسبت به پریماورا PPM ارائه کرده و سعی کرده به داده‌های پروژه نگاهی متفاوت داشته باشد.
از طرفی، ابزار EPPM تمرکز بسیار زیادی بر روی مدیریت سبد پروژه‌ها دارد که این موضوع مزیت رقابتی بالایی برای سازمان‌هایی که تعداد پروژه‌های زیادی در مناطق مختلف دارند، به حساب می‌آید. این موضوع باعث می‌شود که مدیریت یکپارچه‌تری نسبت به هزینه و زمان و منابع و ریسک در پروژه‌ها نیز ایجاد گردد.
یکی دیگر از ویژگی‌های پریماورا EPPM اضافه‌شدن سیستم مدیریت ریسک به این ابزار است که باعث ایجاد ساختار بهینه‌تری خواهد شد، بااین‌وجود نسبت به این ویژگی نقدهایی وجود دارد.
البته یکی از معایب اصلی پریماورا EPPM که در نسخه‌های پیشین وجود داشت را می‌توان برنامه‌نویسی آن بر روی جاوا دانست که با هشدارهای امنیتی و کندی سرعت این نرم‌افزار نسبت به پریماورا PPM همراه بود و در نسخه جدید برطرف گردیده است.

شکل 2. پایگاه داده و سیستم مورد استفاده برای نرم‌افزار EPPM.

پریماورا EPPM نسخه‌های Android و iOS را نیز ارائه نموده که می‌توان از آنها در جهت مشاهده و به‌روزرسانی اطلاعات فعالیت‌های پروژه استفاده نمود و به‌خصوص به دلیل استفاده از ویژگی Timesheet submittal می‌تواند دارای یک مزیت نسبی مهمی باشد. 

3. پریماورا EPPM بهتر است و یا پریماورا PPM

برای شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک تا متوسط که از تعداد پروژه‌های کمتری بهره می‌برند، پریماورا PPM گزینه مناسب‌تری است. این موضوع بدان علت است که حتی با وجود آن‌که پریماورا EPPM ویژگی‌های منحصربه‌فردی نسبت به پریماورا PPM دارد، اما به زیرساخت‌های بیشتری نیاز داشته و ایجاد این زیرساخت‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی به این سازمان‌های کوچک تا متوسط مقیاس تحمیل نماید.
اما برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی با مقیاس متوسط تا بزرگ، بهترین گزینه پریماورا EPPM خواهد بود. ابزاری که برای مدیریت پروژه سازمانی مهم تلقی گردیده و نقش زیادی در بهبود ادعاهای زمانی و مالی نیز خواهد داشت.
در شکل 3، مزیت‌ها و معایب هرکدام از این ابزارها قابل مشاهده است.

شکل 3. مقایسه ویژگی‌های نرم‌افزارهای پریماورا EPPM و PPM.


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش‌های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، نه تنها دوره‌ای برای آموزش نرم‌افزار Primavera PPM ارائه شده است، بلکه دوره‌ای با عنوان یکپارچه سازی برنامه ریزی و کنترل سبد پروژه ها با استفاده از نرم افزار EPPM نیز برای اولین بار در کشورمان ارائه شده که این ساختار را آموزش می‌دهد. به جهت مشاهده تاریخ و نحوه برگزاری تمامی دوره‌ها می‌توانید به بخش تقویم آموزشی مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.


نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸