تاثیر ویروس کرونا (Coronavirus) بر صنعت ساخت

تاثیر ویروس کرونا (Coronavirus) بر صنعت ساخت

شیوع ویروس کرونا باعث مختل شدن زندگی معمول انسان ها گردید و در ادامه بسیاری از کسب و کارها را در صنایع مختلف تهدید نمود. بسیاری از صنایع و سازمان ها مجبور شدند به جهت حفظ و بقای خود، در قوانین و رویکرد های خود تغییراتی ایجاد کنند. این تغییرات نیازمند آن است که شرایط خود را با شرایط ویروس کرونا سازگار نموده و راه حل های جلوگیری از انتشار ویروس، رعایت پروتکل های بهداشتی، حفظ جایگاه سازمان، رویکرد های مدیریت مالی در زمان کرونا ویروس را رعایت نماییم. 

1. تاثیر کرونا ویروس در صنعت ساخت

به جهت روشن شدن تاثیر ویروس کرونا در صنعت ساخت، در ادامه به شرح چند اتفاق ساده که در زمان همه گیری این ویروس رخ داده است، میپردازیم:
الف- ساخت و ساز یک سالن اقامتی جدید در پردیس بلینگهام دانشگاه وستم واشنگتن به دلیل مثبت شدن آزمایش کووید-19 یک کارگر ساختمانی در محل، پروژه به حالت تعلیق درآمد.
ب- پروژه 1.3 میلیارد دلاری دفتر مرکزی جدید گوگل در لندن برای حداقل دو روز پس از مثبت شدن آزمایش ویروس یک پیمانکار فرعی، دسترسی به سایت بسته شد. در بسیاری از صنایع و سازمان ها می توان با ایجاد دستورالعمل های بهداشتی و انجام کارها به صورت دورکاری، فعالیت های خود را به صورت مناسب ادامه داد. اما در صنعت ساخت، بر خلاف بسیاری از صنایع دیگر بسیاری از این موارد در زمان اجرای پروژه ها امکان پذیر نخواهد بود. از این رو شیوع ویروس کرونا صنعت ساخت را بسیار تحت تاثیر خود قرار داده، به طوری که بسیاری از موسسات، انجمن ها، نشریات فعال در این صنعت به جهت مقابله با این بحران با برگزاری جلسات، انتشار مقالات مرتبط و فعالیت های دیگر به ارائه راهکار های مختلفی پرداختند.
ج- و موارد بسیار دیگری.

مقاله ای که اخیرا توسط مجله ENR منتشر شده است [(1)]، موضوعی بسیار حساس و مهم را نشانه رفته است و آن تاثیر ویروس کرونا بر روی شرکتهای فعال در صنعت ساخت و نوع واکنش این شرکتها برای مدیریت این ویروس میباشد. نکته جالب این مقاله بررسی واکنش شرکتهای مختلف برای مواجهه با این ویروس بوده و نوع تصمیماتی که اتخاذ نموده اند نشان از جدی بودن فراوان این ویروس و تاثیراتش بر این صنعت بزرگ دارد. ورود دانشگاهها و انجمنهایی مانند AGC (انجمن پیمانکاران آمریکا) به این قضیه نکته جالب توجه دیگریست که سعی میکنند با برگزاری وبینارهایی سطح آمادگی و دانش شرکتها، پرسنل و افراد را در زمینه های مختلف ایمنی، بهداشتی، حقوقی، قراردادی و بسیاری از موارد دیگر را افزایش دهند. تغییر برنامه ها به ساختارهای مجازی و virtual program نکته دیگریست که نشان از تغییر رویه سازمانها در این بخش دارد. به نظر میرسد اثراث این ویروس بلندمدت بوده و شرکتها راهی جزء تغییر رویه در بسیاری از بخشها نخواهند داشت. این موضوع تا حدیست که رویدادها و کنفرانسهایی چون The American Public Transportation و همچنین Business Network for Offshore به صورت برنامه های Virtual طراحی گردیدند. 

شکل 1. کرونا ویروس باعث توقف اجرای بسیاری از پروژه های صنعت ساخت شد.
 

2. نتیجه‌گیری

دانشگاه ها، نشریات، موسسات و انجمن هایی مانند AGC (انجمن پیمانکاران آمریکا) سعی میکنند با برگزاری وبینارهایی سطح آمادگی و دانش شرکت ها، پرسنل و افراد را در زمینه های مختلف ایمنی، بهداشتی، حقوقی، قراردادی و بسیاری از موارد دیگر را جهت مقابله با بحران های ایحاد شده در صنعت ساخت به جهت شیوع ویروس کرونا افزایش دهند. تغییر برنامه ها به ساختارهای مجازی و virtual program نکته دیگریست که نشان از تغییر رویه سازمان ها در زمان شیوع ویروس کرونا دارد. به نظر می رسد اثراث این ویروس بلندمدت بوده و شرکت ها راهی جزء تغییر رویه در بسیاری از بخش ها نخواهند داشت.

- جهت مطالعه بیشتر، فایلی جهت دانلود قرار داده شده است.


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، در سطح مهارت های سخت (کارشناسی-اجرایی و ارشد-استراتژی) و در سطح مهارت های نرم دوره های جامعی دیده شده است. همچنین به جهت آشنایی با دوره ها و تاریخ برگزاری آن ها می توانید به بخش تقویم آموزشی موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید. 

[1] Shaw, M. Cho, A. Reina, P. 2020. Construction Responds To Limit Coronavirus Infection Exposure, Manage Work. Engineering News-Record.

 

دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸