ساختمان های انرژی صفر (Net Zero Energy Buildings)

ساختمان های انرژی صفر (Net Zero Energy Buildings)

امروزه منابع مهمی از جمله سوخت های فسیلی و آب دارای محدودیت بیشتری نسبت به قبل بوده و استفاده بهینه از این سوختها و منابع و جایگزینی آنها با سایر انرژیها و منابع میتواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. موضوعی که شاید به علت شرایط ژئوپلیتیکی کشورمان اهمیتی دو چندان داشته باشد. از اینرو، صنعت ساخت به عنوان یکی از صنایع پر مصرف این منابع و انرژی ها میتواند نقش مهمتری را در جایگزینی این موارد با سایر انرژیها و منابع مانند انرژی خورشیدی، بادی، زیست انرژی و آبی داشته باشد. موضوعی که مدتی است در دنیا با مطالعات جالبی همراه بوده و کشورها بودجه های تحقیقاتی زیادی برای آن هزینه مینمایند.

1-ساختمان های برآیند صفر

نه تنها شرایط ژئوپلیتیکی کشورمان الزام استفاده از ساختمانهای برآیند صفر یا نزدیک به صفر را ایجاد مینماید، بلکه رشد جمعیت، فعالیت های انسانی و استفاده بیش از حد از منابع آب و انرژی، موجب مشکلاتی مانند تغییر آب و هوا، کمبود منابع و آلودگی محیط زیست شده و کشورمان را در سالهای آتی با مشکلات جدی مواجه خواهد نمود. باید اشاره نمود که این منابع تنها به نسل فعلی اختصاص نداشته و بهبود و پایداری منابع آب و انرژی برای نسل آینده امری حیاتی است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم شما را با مفهوم ساختمانهای برآیند صفر آشنا نموده و در آینده طی چند مبحث به تعریف و معرفی مفاهیم بیشتری از آنها بپردازیم. البته باید اشاره نمود که اگرچه اصلی ترین موضوع در ساختمان های برآیند صفر یا همان (Net Zero Buildings) موضوع انرژی است، اما علاوه بر انرژی، موارد دیگری نیز که در زیر به آن ها اشاره شده است، باید در نظر گرفته شوند.
الف- ساختمان خالص انرژی صفر (Net Zero Energy Building)
ب- ساختمان خالص آب صفر (Net Zero Water Building)
پ- ساختمان خالص کربن صفر (Net Zero Carbon Building)
ت- ساختمان خالص صفر زباله (Net Zero Waste Building)

در واقع، ساختمانهای برآیند صفر یا همان (Net Zero Buildings)، به علت صرفه جویی در انرژی، آب و کاهش زباله و کربن و همچنین کاهش اثرات منفی زیست محیطی، توجه ویژه ای را در سال های اخیر در صنعت ساخت کشورهای پیشرفته به خود جلب نموده اند. ساختمانهای برآیند صفر یا همان (Net Zero Buildings)، به عنوان یک ساختمان تقریبا خنثی (خالص) با عملکرد بسیار بالا می توانند در آینده بسیار نزدیک گام های موثری برای کاهش آثار سوء زیست محیطی و انتشار کربن برداشته و نتایج مفیدی را در بر داشته باشند. این اتفاق در این ساختمان ها با استفاده از روشهای مختلفی همچون استفاده از انرژی خورشیدی، گرمای زمین، انرژی باد و سایر انرژی های تجدید پذیر صورت پذیرفته تا بتوان به تامین انرژی الکتریکی، گرمایی و چرخه مصرف آب باران و آب های خاکستری اقدام نمود.

  

شکل 1. مثال محدوده صفر خالص.

قابل ذکر است که در سال 2015، دپارتمان انرژی آمریکا به جهت بهره وری حداکثری از انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر، ساختمان های با انرژی صفر را تعریف نمود و به جهت فرهنگسازی، راهنمایی را برای خالص کردن انرژی صفر، آب و پسماند در ساختمان ها تدوین کرد. راهنمایی که با عنوان "Federal New Buildings Handbook for Net Zero Energy, Water, andWaste " در سال 2017 منتشر شده است.

  

شکل 2. هندبوک راهنمای ساختمان های جدید فدرال برای انرژی، آب و پسماند خالص.

- جهت آشنایی بیشتر با ساختمان های صفر انرژی، هندبوک معرفی شده که در سال 2017 منتشر شده است، جهت دانلود قرار داده شده است.


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، در سطح مهارت های سخت، دوره ای با عنوان (مدیریت پایداری پروژه) به صورت جامع ارائه شده است که بسیاری از این مبانی را در بر میگیرد. همچنین، دوره های "برنامه ریزی، زمانبندی، ارزیابی و کنترل پروژه" و "اجرا و مدیریت پروژه به روش اصول ناب" پیش نیازهای اصلی این دوره هستند. به جهت آشنایی با سایر دوره ها و تاریخ برگزاری آن ها می توانید به بخش تقویم آموزشی موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.

دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸