تولید آب آشامیدنی از دو منبع نامحدود هوا و خورشید

تولید آب آشامیدنی از دو منبع نامحدود هوا و خورشید

سالهاست که موضوع انرژیهای فسیلی و منابع محدود انرژی به موضوعی بسیار حساس در کل دنیا تبدیل شده است. این موضوع تا حدی حساس است که اگر راهکاری برای جایگزینی این منابع محدود یافت نگردد، میتواند دنیا و بشر را با مشکلات جدی مواجه نماید. البته لازم است اشاره نماییم که این موضوع در ارتباط با کشورمان که در منطقه جغرافیایی و ژئوپلیتیکی حساسی قرار گرفته، میتواند از اهمیت بیشتری نیز برخوردار باشد.

اما راهکار این موضوع چیست؟ امروزه منبع ارزان قیمتی مانند هوا وجود دارد که با استفاده از تکنولوژی های نوین میتوان اقدام به تامین آب سالم از آن نمود. موضوعی که در بسیاری از نقاط دنیا نیز آغاز گردیده است. به طور مثال، کمپانی (Zero Mass water) که یک کمپانی آمریکایست، با شعار "آب مناسب برای هر شخص در هر مکان" و با حفظ استقلال در مصرف انرژی که از طریق نور خورشید تامین میگردد، اقدام به تولید آب آشامیدنی مینماید که در ادامه این مقاله به صورت مختصر به آن پرداخته ایم.

1. آشنایی با تکنولوژی hydropanel

هوا در جو اطراف ما، بسته به منطقه مورد نظر، حاوی مقادیر متفاوتی از رطوبت است و هنگامی که گرما و رطوبت در کنار هم باشند، گزینه مناسبی برای تولید آب آشامیدنی از طریق پانل های خورشیدی (solar panels) خواهد بود که این تکنولوژی (hydropanel) نامیده می شود. در واقع کمپانی (Zero Mass water) مبدع این تکنولوژی بوده و از ساختار (hydropanel) برای تولید آب آشامیدنی از دو منبع نامحدود خورشید و هوا استفاده نموده است. این کمپانی با استفاده از تکنولوژی هوا به آب (air-to-water) و به ازای هر پانل (با ابعاد 1.2* 2.4 متر) و به نسبت میزان رطوبت و نور خورشید، روزانه 4 الی 10 لیتر آب آشامیدنی خالص تولید مینماید. 

شکل 1. تصویر و مشخصات پانل تولید آب با تکنولوژی hydropanel

2. مزایای استفاده از تکنولوژی hydropanel

از مزایای استفاده از تکنولوژی hydropanel میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تولید آب با کیفیت بسیار مناسب
- هزینه مناسب خرید و نصب این تکنولوژی
- جلوگیری از ایجاد زباله بطری های آب
- بهبود شرایط محیط زیست
- استفاده از منابع طبیعی
- عدم تاثیر پذیری کیفیت آب از هوا
- استفاده از آن در همه شرایط
- تولید آب آشامیدنی تازه و معدنی

3. hydropanel چگونه کار می کند

hydropanel از دو قسمت اصلی ساخته شده است که قسمتی از آن گرما تولید کرده و بخش دیگر برای جذب رطوبت از هوا، مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد آنها به این قرار است که ابتدا هوای محیط از طریق فن به داخل سیستم هدایت شده و پانل های حاوی مواد جاذب، رطوبت موجود در هوا را جذب کرده و با عبور از کندانسور و با استفاده از گرمای خورشید، رطوبت جذب شده به شکل قطرات آب تبدیل خواهند شد. قطرات آب تولید شده در مخزن سیستم هیدروپانل (hydropanel)، ذخیره و در نهایت آب تولید شده توسط پمپ به شیرهای خروجی هدایت و مورد مصرف قرار می گیرد.

  

شکل 2. فرآیند تولید آب توسط تکنولوژی hydropanel

لازم به ذکر است این تکنولوژی بدون نیاز به تغذیه از منابع الکتریکی خارجی، با استفاده از نور خورشید و در روزهای ابری میتواند به کار گرفته شود. این تکنولوژی با بهره گیری از باطری ذخیره، قادر به تولید آب آشامیدنی بوده و همچنین وابستگی به بطری های پلاستیکی را کاهش میدهد. در واقع این موضوع کمک شایانی به حفظ محیط زیست نموده و امکان استفاده در تمام مناطق روستایی و محروم که از نعمت آب آشامیدنی و سالم بی بهره هستند را نیز فراهم می سازد. موضوعی که باعث گردیده ایالات متحده، کانادا، منطقه کارائیب، آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا، خاورمیانه و منطقه آسیا – اقیانوسیه به سمت بررسی و اجرایی کردن این تکنولوژی گام بردارند. امید است که از این تکنولوژی در کشورمان و بخصوص برای مناطق محروم و کم آب ایران نیز استفاده گردد. 

- جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تکنولوژی معرفی شده، فایلی جهت دانلود قرار داده شده است. 


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، در سطح مهارت های سخت دوره ای با عنوان مدیریت پایداری پروژه دیده شده است که به صورت جامع و اجرایی به پیاده سازی مفاهیم پایداری در پروژه ها خواهد. قابل ذکر است که پیشنیاز این دوره، دوره هایی با عناوین فرآیند یکپارچه برنامه ریزی، زمانبندی، ارزیابی و کنترل پروژه و اجرا و مدیریت پروژه به روش اصول ناب می باشد. به جهت مشاهده تاریخ و نحوه برگزاری تمامی دوره ها می توانید به بخش تقویم آموزشی مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.

دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸