اهمیت مدیریت ماشین آلات در مدیریت پروژه

اهمیت مدیریت ماشین آلات در مدیریت پروژه

تعریف و اجرای پروژه های ساخت یک امر دائمی در این صنعت تلقی گردیده و دولتها به تعریف پروژه های متنوع برای توسعه نیاز دائمی دارند. از طرفی، ساخت پروژه نیازمند طراحی بوده و پیاده سازی طرح، نیازمند نیروی انسانی و ماشین آلات مناسب است. این نیروی انسانی متخصص و ماشین آلات هستند که یک طرح را به واقعیت تبدیل می سازند. از این رو، با پیشرفت تکنولوژی، ماشین آلات جدیدی نیز تولید و به کمک صنعت ساخت آمده تا در روند اجرای پروژه های این صنعت نقش مهمی را ایفا نمایند.

پس ماشین آلات یک منبع حیاتی برای اجرای پروژه های صنعت ساخت هستند که آن ها را می توان به عنوان راه حلی برای بسیاری از مشکلات صنعت ساخت معرفی نمود. باید توجه داشت که به دلیل ماهیت منحصر به فرد هر پروژه، انتخاب ماشین آلات نیز منحصر به فرد بوده و از اهمیت فراوانی برخوردار است. همچنین باید توجه داشت که ماشین آلات میتوانند بخصوص در پروژه های زیر ساختی، هزینه زیادی از پروژه ها را در برگرفته و از اینرو انتخاب و مدیریت ماشین آلات اهمیت زیادی از منظر اقتصادی برای پروژه ها دارد. موضوعی که حتی میتواند منجر به ورشکستگی پیمانکاران زیادی گردد. 

1. تاریخچه ماشین آلات صنعت ساخت

قبل از اختراع ماشین آلات صنعت ساخت، ساخت و ساز از طریق انسان و حیوانات صورت میگرفت که کاری بسیار وقت گیر بود و پروژه ها را تا حد زیادی محدود مینمود. اختراع و توسعه تجهیزات و ماشین آلات صنعت ساخت، تغییرات عمده ای در این صنعت ایجاد نمود و باعث افزایش کیفیت پروژه های صنعت ساخت گردید. اولین بیل مکانیکی قدرتمند که به بیل بخار معروف بود، توسط ویلیام اس اوتیس (William S Otis) در سال 1837 ساخته شد. با گذشت زمان، افزایش کیفیت بیل بخار نیز ادامه داشت تا در سال 1880، شرکتی به نام Bucyrus ساخت بیل های بخار را آغاز کرد، که بعد ها به یکی از تولیدکنندگان برجسته بیل های بخار تبدیل شد.

شکل 1. تصویر بیل بخار که توسط ویلیام اس اوتیس (William S Otis) که در سال 1837 ساخته شد.

شاید بتوان در این بین راه آهن را بزرگترین محرک در توسعه این بخش دانست. این اتفاق به گونه ای رخ داد که ویلیام اس اوتیس (William S Otis) و Bucyrus بیل های بخار متناسب با کار در ساخت راه آهن را تولید کردند و به بیل های ریلی معروف گردید. این بیل ها برای حرکت بر روی ریل ها تولید شده بودند.
بعد از جنگ جهانی دوم، ساخت راه، بزرگراه، ساختمان و غیره افزایش چشمگیری داشت، که این افزایش با تحولاتی در ساخت تجهیزات و ماشین آلات ساخت نیز همراه بود. اصلی ترین این تحولات در این عرصه عبارتند از:
1- استفاده از فولادهایی با مقاومت بالا که با استحکام بیشتر و وزن کمتر ماشین آلات همراه بود.
2- استفاده از لاستیک هایی با ریسمان نایلونی که با افزایش ظرفیت بار و مقاومت در برابر حرارت همراه بود.
3- استفاده از موتور های دیزلی پرقدرت، که با افزایش قدرت ماشین آلات همراه بود.
این تحولات تا حدی ادامه یافت که امروزه شاهد ماشین آلات مختلفی هستیم که هرکدام با توجه به نوع کاربردشان در پروژه های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند.

2-برنامه ریزی و مدیریت ماشین آلات

پیمانکاران که به عنوان عامل کلیدی اجرای پروژه های صنعت شناخته میشوند، باید روش های اجرای مناسب با شرایط و همچنین ارزیابی اقتصادی استفاده و انتخاب ماشین آلات جهت اجرای پروژه را بخوبی بدانند. پیمانکاران جهت اجرای پروژه ها و همچنین توانایی رقابت با سایر پیمانکاران در مناقصات، به دو دارایی حیاتی نیاز دارند:
1-نیروی انسانی متخصص
2-تجهیزات و ماشین آلات مناسب و با تکنولوژی بالا

شکل 2. تصویر تعدادی از ماشین آلات صنعت ساخت

با توجه به ماهیت پروژه های صنعت ساخت، پیمانکار فعال در این صنعت تحت مجموعه ای از شرایط اجرای پروژه قرار خواهد گرفت که مستقیماً بر روی مدیریت تجهیزات و ماشین آلات تأثیر می گذارد. باید آگاه بود که هریک از تجهیزات و ماشین آلات صنعت ساخت، برای انجام عملیات مکانیکی خاصی طراحی و تولید شده و برنامه ریز و یا برآورد کننده منابع و هزینه های پروژه، باید ماشین آلات مناسب را جهت عملیات اجرایی مورد نظر انتخاب نماید. برای برآورد هزینه های تجهیزات و ماشین آلات، لازم است ابتدا بهره وری ماشین آلات را تعیین کنیم. بهره وری که توسط مبانی مهندسی تعیین میشود.

اگرچه هر نوع تجهیزات و ماشین آلات دارای ویژگی های عملیاتی متفاوتی است، اما همیشه مشخص نیست که کدام دستگاه برای انجام یک پروژه خاص مناسب است. پس از مطالعه برنامه و مشخصات پروژه و بازدید از محل پروژه، برنامه ریز باید مناسب ترین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز را برای پروژه تعیین نماید. برای مثال، جابجایی خاک به طول بیش از 5 کیلومتر با لودر هزینه کمتری دارد و یا کامیون حمل خاک بهتر است این عملیات را به عهده گیرد؟ هر دو روش نتیجه نهایی مورد نیاز را به همراه خواهند داشت، اما کدام یک از نظر اقتصادی، گزینه مناسب تری است؟ این سوالاتی است که برای مدیریت و برنامه ریزی استفاده از ماشین آلات باید به آن ها پاسخ داده شود.

در نهایت باید توجه داشت که به دلیل وجود ریسک ها، پیچیدگی های فراوان پروژه های صنعت ساخت، عدم قطعیت های زیاد و قرارداد های ناقص و ...، پیمانکاران باید برنامه ریزی و مدیریت استفاده از ماشین آلات در پروژه ها را مد نظر قرار دهند. موردی که که جهت جلوگیری از شکست پیمانکاران و کاهش هزینه های آنها امری حیاتی بوده و باید از همان ابتدای پروژه مد نظر قرار گیرد.  

- جهت مطالعه بیشتر، فایلی جهت دانلود قرار داده شده است.


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش های موسسه ACEMI

در نقشه راه جامع موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، در سطوح مهارت های سخت (سطح های کارشناسی، اجرایی و ارشد، استراتژی) و همچنین مهارت های نرم دوره هایی به صورت کاملا جامع در کشور ارائه شده است که مدیریت هزینه ماشین آلات را در دوره مدیریت مالی، حسابداری و هزینه پروژه ها و نحوه برآوردهای اقتصادی ماشین آلات را در دوره ارزیابی اقتصادی پروژه  به صورت جامع آموزش میدهد. جهت اطلاع از نحوه و تاریخ برگزاری و سرفصل های ارائه شده در این دوره ها می توانید به بخش (تقویم آموزشی مدیریت ساخت و پروژه) در سایت موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.

دانلود جزئیات این مقاله

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸