فرآیند مدیریت قرارداد تدوین شده در موسسه ACEMI

فرآیند مدیریت قرارداد تدوین شده در موسسه ACEMI
فرآیند مدیریت قرارداد تدوین شده در موسسه ACEMI

موسسه ACEMI سه ساختار را برای مدیریت قرارداد طراحی نموده، که در سه سطح برنامه ریزی شده است:
1. سطح کارشناسی
2. سطح ارشد
3. سطح مشاوران

1. سطح کارشناسی مدیریت قرارداد در موسسه ACEMI: 
در سطح کارشناسی، موارد زیر به صورت فنی و اجرایی تدوین شده و به صورت تفصیلی وارد هر یک از موارد محدوده مدیریت قرارداد خواهیم شد. در این بخش، از مبانی، دستورالعملها، استانداردها و رویه های مختلف ارائه شده توسط انجمنها، تشکلها، شرکتهای مشاور و بسیاری از کتب مطرح بین المللی در این زمینه استفاده میگردد (مانند AIA و AGC و ASCE و SCL و AACE و CMAA و CII و FIDIC و NCMA و NAVIGANT و FLUOR و JCT و LONG INTERNATIONAL و CONSENSUSDOCS و GAO و بسیاری از موارد دیگر). مواردی که در محدوده مدیریت قرارداد در موسسه ACEMI بر روی آنها متمرکز هستیم، عبارتند از:
- قراردادهای ساخت و روشهای تحویل و اجرای پروژه
- آنالیز تاخیرات
- مدیریت ادعا و اختلافات
- مدیریت پروژه به روش مدیریت ساخت CM (در سطح انتهایی قرار گرفته است)

البته باید به این موضوع اشاره نمود که پیشنیاز مبانی آنالیز تاخیرات و مدیریت ادعاء در قدم اول مبانی مربوط به مدیریت برنامه ریزی و زمانبندی و البته مدیریت مالی، حسابداری و هزینه و در گام دوم مدیریت اسناد و مدارک پروژه است. در واقع سه موضوع زیر به عنوان پیشنیازهای آنالیز تاخیرات و مدیریت ادعاء مطرح هستند.
- برنامه ریزی و زمانبندی و کنترل پروژه
- مدیریت مالی، حسابداری و هزینه پروژه
- مدیریت اسناد و مدارک پروژه

2. سطح ارشد مدیریت قرارداد در موسسه ACEMI: 
اما در سطح ارشد، وارد حوزه فرآیندی مدیریت قرارداد میشویم و بعد از بررسی روشهای اجرای پروژه و ارائه چارچوبهای مدیریت ساخت (در دوره هایی که از سال 1398 برگزاری آن شروع شده است)، به بخش استراتژی مدیریت قرارداد میرسیم. این بخش نیز از دو انجمن بسیار مهم اقتباس شده است:
- انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA) که راهنمای مدیریت قرارداد خود را مختص پروژه های صنعت ساخت ارائه کرده است.
- انجمن ملی مدیریت قرارداد آمریکا (NCMAکه علاوه بر ارائه استاندارد مدیریت قرارداد (CMS)، پیکره دانشی مدیریت قرارداد (CMBOK) را به شکل جامعی ارائه نموده است.
در انتهای این بخش، به یکپارچه سازی مبانی برنامه ریزی، مالی و تاخیرات در قالب ماده های قراردادی برنامه ریزی (Scheduling Contract Terms) و تاخیرات (Delay Contract Terms) با بررسی یک مدل نمونه نیز خواهیم پرداخت.

3. سطح مشاوران مدیریت قرارداد:
اما در سطح مشاوران، مواردی که عموما در سطح کارشناسی مدیریت قرارداد آموزش داده شده است را در سطح مشاوران آموزش خواهیم داد. مواردی که در این سطح به صورت تخصصی و با استفاده از Best Practiceها یا بهترین رویه های اجرایی ارائه میشوند عبارتند از:
- استاندارد مدیریت تغییرات پروژه (Change order Management)
- استاندارد آنالیز و اجرای ساخت پذیری پروژه (Constructability Analysis)
- استاندارد جلوگیری و حل اختلاف در پروژه (Dispute Avoidance and Resolution)
- استاندارد مدیریت درس آموخته های پروژه (Lessons Learned Management)
در بخش مشاوران مدیریت قرارداد عموما از Best Practice های موسسه مدیریت ساخت CII آمریکا استفاده میگردد.

شاید بتوان به جرات گفت این رویه تدوین شده برای مدیریت قرارداد در صنعت ساخت، یکی از جامعترین رویه ها در کشورمان بوده، که البته با یکسری وبینارهای کوتاه مدت حقوقی-مدیریت پروژه ای نیز به روزرسانی خواهد شد. البته هدف موسسه ACEMI آنست که در تمامی زمینه ها به این شکل عمل نموده و محدوده های دانشی 11 گانه موسسه عموما به این شکل طراحی شده است.  میتوانید این برنامه جامع را از اینجا مشاهده نمایید.

نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸