انتشار اولین استاندارد مدیریت ساخت در ایران

انتشار اولین استاندارد مدیریت ساخت در ایران
انتشار اولین استاندارد مدیریت ساخت در ایران

پروژه‌های صنعت ساخت که سالانه منابع عظیمی را به خود اختصاص می‌دهند، به دلیل پیچیدگی‌ها و چالش‌های خاص خود، به رویکردهای مدیریت متفاوتی نیاز دارند. از دهه ۱۹۶۰، افزایش دعاوی و تأخیر در پروژه‌ها، تورم و نارضایتی کارفرمایان، به تحول در مدیریت پروژه‌های صنعت ساخت منجر شد. این تغییرات نهایتاً به پیدایش رویکرد "مدیریت ساخت" در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا انجامید که بعدها در انگلستان نیز پذیرفته شد.
رویکرد مدیریت ساخت که بیشتر در آمریکای شمالی و انگلستان رواج دارد، به‌صورت اختصاصی برای مدیریت پروژه‌های صنعت ساخت ارائه شده است و عامل جدیدی به نام مدیر ساخت (Construction Manager) را در قالب‌هایی متفاوت معرفی می‌کند.
مدیر ساخت باید به‌عنوان عاملی مرکزی از ابتدا تا انتهای پروژه‌ها از مهارت‌های فنی و مدیریتی و راهبری خود برای تحقق اهداف کارفرما بهره بگیرد. در این مدل، مدیریت پروژه یکی از وظایف مدیر ساخت است، قراردادهای همسان متفاوتی وجود دارند، مدیریت پروژه‌ها فرایند متفاوتی را طی می‌کند و شیوه‌ی تأیید صلاحیت و ارزیابی متخصصان این حوزه نیز با گواهینامه‌های عمومی مدیریت پروژه متمایز است.

هدف از نگارش این کتاب

در کشورمان به‌رغم چندین دهه تلاش برای بهبود وضعیت حاکم بر پروژه‌ها، هنوز با کاستی‌ها و معضلات چشمگیری روبه‌رو هستیم. تلاش برای ایجاد عاملی تخصصی در پروژه‌ها در قالب‌های متفاوتی بروز کرده و عناوینی نظیر مدیریت پیمان، مدیریت طرح و پیمانِ مدیریت به خود گرفته است، بااین‌حال شناخت ناکافی از ساختار ایجادشده در کشورهای انگلستان و آمریکا و الگوبرداری ناقص از آن باعث شده است رویکرد مدیریت ساخت در ایران به‌درستی شکل نگیرد و زبان مشترک و استاندارد و ساختاری اصولی نداشته باشد.
انتشارات مهندسی و مدیریت ساخت علوی‌پور با شناسایی این ضعف بنیادین در ایران عزیزمان، در نظر دارد مجموعه‌ای تخصصی در زمینهٔ مدیریت ساخت عرضه کند. نخستین گام این تلاش کتاب حاضر است که از منظر مدیر ساخت، ساختاری استاندارد برای مدیریت پروژه‌های صنعت ساخت را تشریح کرده است. استاندارد مدیریت ساخت ایران به‌صورت ترجمه و تألیف و بر اساس استاندارد مدیریت ساخت انجمن مدیریت ساخت آمریکا و با درنظرگرفتن وضعیت پروژه‌های کشورمان نوشته شده است.

این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟ 

- شرکت‌های مدیریت طرح و مدیریت پیمان
- مدیران پروژه در صنعت ساخت (ساختمانی، زیرساختی و صنعتی)
- کارفرمایان
- مشاوران با خدمات مدیریت ساخت
- پیمانکاران با خدمات مدیریت ساخت
- دانشجویان رشتهٔ مهندسی
- دانشجویان رشتهٔ مهندسی و مدیریت ساخت
- دانشجویان رشتهٔ مدیریت پروژه

درباره‌ی نویسنده

سید محمدرضا علوی‌پور در سال ۱۳۹۶ و پس از اخذ مدرک دکترا در رشته‌ی مهندسی و مدیریت ساخت از دانشگاه ایلینوی تِک آمریکا به ایران بازگشت و مشغول ترویج دانش تخصصی مدیریت ساخت و ایراد سخنرانی در کنفرانس‌های تخصصی شد و سال ۱۳۹۷، اولین مؤسسه‌ی تخصصی مدیریت ساخت ایران به نام مؤسسه‌ی مهندسی و مدیریت ساخت علوی‌پور را تأسیس کرد. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، مجلات ASCE و Journal of Public Procurement عنوان داور عالی‌رتبه را به دکتر علوی‌پور اعطا کردند. سال ۱۴۰۳، دکتر علوی‌پور به نخستین فردی در ایران تبدیل شد که عنوان مدرس رسمی و تأییدشده‌ی انجمن مدیریت ساخت آمریکا (Authorized Trainer) را دریافت کرد.
ثبت اولین انتشارات تخصصی مدیریت ساخت، ارائه‌ی دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های تخصصی، سخنرانی در رویدادهای تخصصی، همکاری با مجلات تخصصی و متخصصان خارجی در عرصه‌ی‌ بین‌الملل از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای وی پس از بازگشت به ایران بوده‌اند.

سرفصل‌های استاندارد مدیریت ساخت

این کتاب در 12 فصل تدوین شده و از منظر مدیر ساخت به بررسی پروژه‌های صنعت ساخت پرداخته است. 

سرفصل‌های اجمالی 

- فصل اول: صنعت ساخت
- فصل دوم: مدیریت ساخت حرفه ای
- فصل سوم: مدیریت پروژه
- فصل چهارم: مدیریت هزینه
- فصل پنجم: مدیریت زمان
- فصل ششم: مدیریت کیفیت
- فصل هفتم: راهبری قرارداد
- فصل هشتم: مدیریت ایمنی
- فصل نهم: مدیریت پایداری
- فصل دهم: مدیریت فناوری های دیجیتال
- فصل یازدهم: مدیریت ریسک
- فصل دوازدهم: مدیریت طرح


در صورت تمایل به تهیه این کتاب و یا کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به صفحه انتشارات موسسه رجوع کنید. ( استفاده از بیشترین تخفیف‌ها در بازه 25 الی 31 شهریور ماه امکان‌پذیر می‌باشد.)


نظرات
هنوز نظری ثبت نشده است.
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸