انتشار جدیدترین راهنمای مدیریت قرارداد برای مدیران پروژه

انتشار جدیدترین راهنمای مدیریت قرارداد برای مدیران پروژه
انتشار جدیدترین راهنمای مدیریت قرارداد برای مدیران پروژه

جدیدترین راهنمای مدیریت قرارداد انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA) در سال 2021 منتشر شد. این راهنما که فرآیند مدیریت قرارداد پروژه های ساخت و احداث را از نگاه مدیر پروژه و در طول چرخه حیات پروژه میبیند، به ارائه مسئولیتها و وظایف مدیر پروژه از مرحله قبل از طراحی (Pre-Design) تا مرحله پس از ساخت (Post-Construction) پرداخته و تمامی الزامات و گزارشهایی که باید مدیر پروژه در فرآیند مدیریت قرارداد پروژه بررسی ارائه نماید را در ۱۸۰ صفحه بیان مینماید. این راهنما تکمیل کننده استاندارد مدیریت ساخت انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA) بوده (درباره انجمن از اینجا بخوانید) که یکی از محدوده های مهم دانشی مدیر پروژه نیز تلقی میشود.

در واقع انجمن مدیریت ساخت آمریکا اعتقاد دارد که مدیر پروژه، بخصوص مدیران پروژه های صنعت ساخت، باید برای مدیریت قرارداد آماده بوده و در کنار مهارتهای تخصصی خود، از مهارتهای نرمی چون مهارت ارتباطات به خوبی بهره گیرند. البته که هر پروژه شرایط خود را دارد، اما وجود این راهنما که موارد متعددی چون انواع پروژه (فرودگاه، حمل و نقل، سد، تونل و ...) را ملاحظه نموده و شرایط جغرافیایی و البته تمایز بین پروژه های نوسازی و جدید را قائل گردیده، میتواند راهنمای بسیار مناسبی برای مدیران پروژه صنعت ساخت و احداث باشد. علاوه بر اینها، مهمترین مزیت این راهنما در نظر گرفتن انواع روشهای تحویل و اجرای پروژه (Project Delivery System) در مدیریت قرارداد بوده که با در نظر گرفتن مبانی پایداری (Sustainability) و مدیریت پروژه ها به شکل پایدار، شرایط جامعی را برای مدیریت قرارداد توسط مدیر پروژه ارائه نموده است.

در واقع و با توجه به جزئیات قرارداد با کارفرما، مدیران پروژه میتوانند در یک فاز از پروژه (مثلا فاز ساخت) و یا تمامی فازها (از ابتدای مطالعات و قبل از طراحی) در زمینه مدیریت قرارداد خدمات خود را ارائه داده، که این راهنما میتواند مسیر جامعی را در اختیار آنها قرار دهد. این راهنما فارغ از مبانی حقوقی کشورها و به صورت یک راهنمای عمومی و قابل استفاده در تمامی نظامهای حقوقی، از جمله کشورمان ارائه شده است که البته نیاز به تطبیقسازیهایی نیز دارد.

این راهنما، در کنار استاندارد مدیریت قرارداد CMS و گستره دانش مدیریت قرارداد CMBOK که از سوی انجمن ملی مدیریت قرارداد آمریکا (NCMA) (درباره این انجمن از اینجا بخوانید) ارائه گردیده اند، اصلی ترین منابع دوره سطح ارشد-استراتژی مدیریت قرارداد در موسسه ACEMI هستند. دوره ای که در سال 1401 تنها یکبار برگزار خواهد گردید (درباره برنامه تدوین شده در زمینه مدیریت قرارداد در موسسه ACEMI از اینجا بخوانید).

نظرات
  • شهرام دارابی کلهر

    1 سال پیش

    سپاس فراوان یکی از ویژگی های بارز و متمایز موسسه به روز نگه داشتن دانش و معرفی جدیدترین و به روزترین منابع بین المللی هستش.

    پاسخ
  • پشتیبان

    1 سال پیش

    برایتان آرزوی بهترینها را داریم و امیدواریم موفقیتهای زیادی را در این عرصه کسب نمایید.

    پاسخ
  • سیاوش عزیزپور

    همیشه پایدار و موفق باشید بابت مطالب بسیار ارزنده و مفیدتون

    پاسخ
  • پشتیبان

    سپاس از اینکه همراه ما هستید؛ امیدوار هستیم همیشه در مسیرتان موفق و سربلند گام بردارید.

    پاسخ
  • عباس رضایی

    درود بر شما عالی هستید

    پاسخ
  • پشتیبان

    سپاس از نظر و لطف شما. همراهی شما باعث افتخار ماست.

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸