انتشار جدیدترین استاندارد مدیریت پروژه برای صنعت ساخت

انتشار جدیدترین استاندارد مدیریت پروژه برای صنعت ساخت
انتشار جدیدترین استاندارد مدیریت پروژه برای صنعت ساخت

انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA) اقدام به انتشار جدیدترین نسخه استاندارد مدیریت پروژه برای صنعت ساخت (Construction Management Standards of Practice) نموده است. استانداردی که به صورت متمرکز به مدیریت پروژه های صنعت ساخت پرداخته و نسخه 2015 را مورد اصلاح جالبی قرار داده است. در استاندارد جدید مدیریت پروژه که برای پروژه های صنعت ساخت و به صورت کاملا تخصصی منتشر شده است، تغییراتی در بخشهای زیر ایجاد شده است:
1. تکنولوژی: مبانی مرتبط با تکنولوژیهای صنعت ساخت و وظایف مدیر پروژه های ساخت (CM) بخصوص در زمینه های BIM مورد بازنگری قرار گرفته است. موضوعی که یکی از اصلیترین ضعفهای استانداردهای عمومی مانند PMBOK است.
2. روشهای اجرا و تحویل پروژه (Project Delivery Systems): مبانی مربوط به روشهای اجرا و تحویل پروژه (Project Delivery Systems) که یکی از اصلیترین ضعفهای استانداردهای عمومی مدیریت پروژه است، در این نسخه جدید مورد توجه جدی تر قرار گرفته و به عنوان یکی از کلیدی ترین وظایف و خدمات مدیر پروژه های صنعت ساخت (CM) مطرح گردیده است.
3. پایداری (Sustainability): یکی دیگر از ضعفهای جدی استانداردها و متدلوژیهای رایج مدیریت پروژه (مانند PMBOK و Prince2) نپرداختن به موضوع پایداری بوده، که از نگاه این استاندارد یکی از محدوده های اصلی دانشی و خدمات مدیر پروژه های صنعت ساخت (CM) تلقی میگردد و در این نسخه مورد بازنگری قرار گرفته است.
4. مدیریت قرارداد و ادعا: بحث قرارداد و ادعا یکی دیگر از ضعفهای استانداردهای عمومی مدیریت پروژه بوده که در استاندارد CMAA مورد توجه جدی قرار گرفته و در یک ساختار یکپارچه سعی شده است فرآیند جامعتر و مختص پروژه های ساخت ارائه گردد.
5. مدیریت زمان، هزینه، کیفیت و ریسک: این محدوده ها نیز در نسخه جدید مورد بازنگری قرار گرفته و سعی شده است با اصول قراردادی صنعت ساخت تطابق بیشتری داشته باشند. مواردی که باعث شده کاربردی بودن این استاندارد را به نسبت استانداردهای عمومی برای متخصصان صنعت ساخت بیشتر نماید. 

شاید بتوان اصلیترین تفاوت این استاندارد را در قیاس با استانداردهای عمومی مدیریت پروژه، تخصصی بودن و متمرکز بودن بر روی صنعت ساخت دانست. این استاندارد به عنوان یکی از اصلیترین مبانی در تدوین دوره های سطح ارشد-استراتژی بوده و در سطح 4 نقشه راه آموزشی مدیریت ساخت و پروژه به آموزش کامل آن خواهیم پرداخت. 

برای تهیه این استاندارد، میتوانید به سایت انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA) مراجعه نموده و این استاندارد را خریداری نمایید.


جایگاه مبانی ارائه شده در آموزش‌های مؤسسه ACEMI

در نقشه راه جامع مؤسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور، در سطح مهارت‌های سخت (کارشناسی - اجرایی و ارشد - استراتژی) و در سطح مهارت‌های نرم دوره‌های جامعی دیده شده است. همچنین به جهت آشنایی با دوره‌ها و تاریخ برگزاری آن‌ها می‌توانید به بخش تقویم آموزشی موسسه مهندسی و مدیریت ساخت علوی پور مراجعه نمایید.

نظرات
  • شورش نظرگاهی

    1 سال پیش

    با سلام و عرض ادب با وجود بیش از 18 سال سابقه فعالیت در سطح پروژه و 12 سال سابقه مدیریت کارگاهی و پروژه ای عرض میکنم که اشنایی با موسسه و شخص اقای دکتر علوی پور نقطه عطفی در زندگی حرفه ایم شده به صورتی که بسیار برنامه ریزی شده بدنه مدیریت پروژه در کشور را با استانداردهای به روز دنیا علاوه بر آشنا ساختن ،اموزش نیز می دهد..اموزش مباحثی که برای شخصی با سابقه من تازگی دارد و عطش یادگیری را در امثال بنده شعله ور می کند به صورتی که آموخته های قبلی ام رو کنار گذاشته و کاملا گوش و چشم شدم برای شنیدن و دیدن مطالبی که ارائه میشه در موسسه. و خوندن این مقاله کمکم کرد که حتما به اموختن همراه با رفرنس به این دست از استانداردها روی بیارم.. واقعا ازتون ممنوم و دستتون رو به گرمی میفشارم. راهتون بردوام و سایه اتون بر سر صنعت ساخت کشور مستدام ارادتمند شما شورش نظرگاهی

    پاسخ
  • پشتیبان

    1 سال پیش

    سپاس از همراهی شما، همواره سعی بر این بوده که محتوای آموزشی به روز و با بهترین کیفیت در اختیار دوستان قرار بگیرد. خوشحالیم که توانسته ایم رضایت شما را داشته باشیم.

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸