اهمیت تدوین قرارداد مناسب در مدیریت موفق پروژه‌ها

اهمیت تدوین قرارداد مناسب در مدیریت موفق پروژه‌ها

شاید بتوان گفت یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر شکست یا افزایش زمان و هزینهٔ پروژه‌ها، مدیریت ناصحیح قرارداد است که از همان مرحلهٔ تدوین قرارداد و پیش از شروع پروژه آغاز می‌شود و پیش‌نیاز مدیریت پروژه است. در واقع، اسناد مناسب، دقیق و کامل در قرارداد باعث می‌گردد تا ادعاها، تضاد و البته اختلافات در پروژه کاهش یافته و بتوان پروژه را به شکل مناسبتری مدیریت نمود. پس در همین گام ابتدایی باید بدانیم، بدون داشتن یک قرارداد مناسب، حتی بهترین رویه های مدیریت پروژه نیز با شکست مواجه شده و این موضوع الزام فراگیری مدیریت قرارداد را برای مدیر پروژه بیش از پیش پررنگ مینماید.

1. آیا در وضعیتی که اکثر قراردادهای کشورمان بر اساس نشریهٔ ۴۳۱۱ منعقد می‌گردند، می‌توان فرآیند مدیریت پروژهٔ مناسبی را جاری نمود؟

در جواب به این سوال باید اشاره کنیم که نشریه 4311 به سبب ضعفهای فراوانی که در بخشهای مختلف شرایط عمومی آن وجود دارد و ابهاماتی که ایجاد مینماید، یکی از اصلیترین موانع برای پیاده سازی ساختار مدیریت پروژه مناسب است. این بدان معنی است که با وجود چنین قراردادهایی و در صورتی که توجه ویژه به نحوه تنظیم شرایط خصوصی قراردادهای منعقده بر اساس نشریه 4311 و نحوه تدوین اسناد و مدارک منضم به قرارداد نگردد و تدوین کنندگان از تخصص لازم برای بهبود این مبانی برخوردار نباشند، موفقیت این پروژه ها حتی با وجود یک ساختار مناسب مدیریت پروژه میتواند در معرض خطر باشد.  

2. اما راهکار چیست؟

در پروژه های بین المللی توصیه میگردد تا از فرمهای قراردادهای بین المللی چون FIDIC و AIA و JCT و ... استفاده گردد. این موضوع بدان علت است که این فرمهای قراردادی در طی سالیان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و تا حد ممکن سعی مینمایند مشکلات و ریسکهای پروژه را مدیریت نمایند. شاید بتوان به جرات گفت که عدم استفاده از این مبانی در قراردادها و پیروی از شرایط حال حاضر در کشورمان، حتی با وجود بهینه ترین رویه ها و استانداردهای مدیریت پروژه، نمیتواند مسیر مناسبی را ایجاد نماید. پس این موضوع الزام آور است تا با مطالعه انواع ماده های قانونی این قراردادهای استاندارد و مطابقتسازی آنها با شرایط و محیط قراردادی خودمان سعی در بهبود این روند نموده و مطلع باشیم که چه ریسکهایی از لحاظ قراردادی متوجه کارفرما، پیمانکار و پروژه است.

  

3. چگونه میتوان به رویه مذکور رسید و نحوه تدوین یک قرارداد مناسب را آموخت؟

نحوه تدوین قرارداد مناسب نه تنها نیاز به دانش حقوقی دارد، بلکه باید به مبانی مدیریت پروژه، برنامه ریزی پروژه، مدیریت مالی و هزینه پروژه، آنالیز تاخیرات، مدیریت ادعاء و فرآیندهای مدیریت قرارداد نیز آگاه بود. تمامی این مبانی برای روی تصمیمهای ما در زمان نگارش قرارداد تاثیر گذار بوده و به همین دلیل است که ساختار مدیریت قرارداد و حقوقی با ساختار مدیریت پروژه در موسسه ACEMI تلفیق شده و این مبانی به شکل مناسبی یکپارچه شده اند. شما میتوانید این ساختار را از اینجا مطالعه نمایید.  


نظرات
  • فریده حیدری

    رمز داره این فایل

    پاسخ
  • پشتیبان

    رمز فایل در انتهای متن ذکر شده که ادرس سایت است. www.dralavipour.com

    پاسخ
برای ثبت نظر ابتدا وارد پروفایل کاربری خود شوید.

در بزرگترین و تخصصی‎‎‎‎‎‎‎ترین رویداد مدیریت ساخت کشور
منتظر دیدار شما هستیم!

در دومین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت (ICMS)، که حدود 1000 شرکت‌کننده از مهندسان، پیمانکاران، کارفرمایان، مشاوران، کارشناسان، مدیران، اساتید، مدرسان و مدیران عامل صنعت ساخت با هدف ایجاد بزرگ‌ترین اکوسیستم تخصصی در صنعت ساخت گرد هم می‌آیند، منتظر دیدار شما هستیم.

ارتباط با موسسه
info@dralavipour.com
ساعات کار

شنبه الی چهارشنبه: ۱۷-۹ و پنجشنبه ۱۲-۸